Samenvatting
De metafysische intu e
"Brahman met open ogen zien" De Mandukya Upanishad met Gaudapada's karika
Als in ieder van onze ervaringen het besef van de werkelijkheid - onze werkelijkheidszin - impliciet aanwezing is, dan komt dat omdat wij die werkelijkheid als zuiver bewustzijn hier en nu reeds zijn.
De realisatie van dit feit als gegeven werkelijkheid is geen vorm van mentale cognitie, geen ervaring, maar een metafysische intu e, aldus Swami Siddheswarananda.
Aan de hand van twee belangrijke teksten uit de vedanta traditie, de Bhagavad Gita en de Mandukya Upanishad, laat Swami Siddheswarananda zien, dat de metafysische intu e de realisatie van ons ware wezen betreft, en daarmee het kader van ons waak-droom-en slaapbewustzijn overschrijdt. Vanuit verschillende invalshoeken toont hij aan., dat de principes van 'non-dualiteit' en van 'non-causaliteit' - kernpunten van de advaita Vedanta - niet slechts de ingredi en van een filosofisch systeem zijn, maar inherent zijn aan de metafysische intu e van ons bestaan als , ondeelbaar en ongeboren geheel. Terwijl in "Brahman met open ogen" zien de lezer een moderne, beknopte neerslag van de advaita vedanta in de woorden van Swami Siddheswarananda vindt, biedt de eeuwenoude tekst van de Mandukya Upanishad met Gaudapada's karika, vanuit het Sanskriet in het Engels vertaald door Swami Gambhirananda, de ons oudst bekende filosofische uiteenzetting van diezelfde ondeelbaarheid en ondeelbaarheid van het bestaan.