Samenvatting
Dit inspiratie- en doeboek is geschreven ter ere van het tienjarig bestaan van het onderwijsconcept Day a Week School (DWS). Eén dag per week krijgen leerlingen op bijna tweehonderd DWS-scholen les van speciaal opgeleide leerkrachten. In kleine groepen met leerlingen die allemaal extra uitdaging nodig hebben ligt het accent niet op hun leerprestaties, maar veel meer op het proces van leren, denken, samenwerken en het vergroten van het zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Bij DWS gaat het niet om het etiket ‘hoogbegaafd’. DWS biedt een passend aanbod voor kinderen die in het reguliere onderwijs onvoldoende bediend worden waarbij wordt gekeken naar het hele samenspel van leerprestaties, zijnskenmerken, denkstrategieën en sociale vaardigheden. Dit boek biedt praktische handvatten tegen een theoretische achtergrond, om te je inspireren om meer differentiatie aan te brengen in je onderwijs. Met de voorbeeldlessen kun je zelf aan de slag in jouw groep. De geportretteerde leerkrachten vertellen met aanstekelijk enthousiasme hoe zij DWS in de praktijk vormgeven. Ze geven kleur aan de theorie en brengen de visie van DWS tot leven.