Samenvatting
Tegenwoordig is het verkrijgen van waardevol beeldmateriaal redelijk eenvoudig; een opname is in een handomdraai gemaakt, bekeken en doorgestuurd. Dit gemak opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs. De leraar in beeld beschrijft de meest effectieve methoden om beeldcoaching toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Goed onderwijs is een samenspel van veel verschillende factoren en handelingen die voor een groot deel onbewust zijn. Door gerichte beeldopnames te maken en deze op de juiste manier te bestuderen, krijg je inzicht in het samenspel tussen leraar en groep. Je ervaart bijvoorbeeld welk effect lichaamshouding, mimiek en gedrag van de leraar kunnen hebben, én hoe je dit gedrag kunt bijsturen. Dit boek is in eerste instantie gericht op onderwijsbegeleiders, maar kan ook andere professionals – onder wie (aankomende) leraren – ondersteunen bij: • intervisie en collegiale consultatie; • teamontwikkeling; • zelfreflectie; • het begeleiden van leerlingen. Ook leerlingen zelf kunnen veel leren van het maken en analyseren van opnames. Werken met beeld kent talloze toepassingen; laat je door dit praktische handboek inspireren en kies de manier die bij jou past.