€ 34,95


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De leercoach

Susan Potiek • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Ontwikkel kinderen, jongeren, tot lerende personen: de leercoach is een onmisbare rol bij elke vorm van onderwijs op elk niveau.

    Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach, de zesde rol van de leraar’. Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hun eigen leerproces vorm te geven. Met de zelfregulerende leerstrategieën in de vingers ontwikkelen jongeren namelijk een proactief lerende houding. Zij kunnen doelgericht en planmatig aan hun eigen leersucces werken. Als leidraad voor die begeleiding naar zelfregulerend leren heeft CPS de methodiek ‘hét ABCDE van de leercoach’ uitgewerkt. Dit ABCDE van de leercoach is het handelingsrepertoire waarmee je jongeren actief en interactief kunt coachen naar zelfregulatie. De letters ABCDE staan voor: Afstemmen, Betrokken zijn, Cyclisch en Doelgericht werken, Eigenaarschap creëren. Het boek neemt je mee vanuit theoretische achtergrond rond leren en zelfregulerend leren naar deze methodische aanpak van leercoachen. Het hart van het boek behandelt de praktische uitvoering van het leercoachen aan de hand van hét ABCDE. Je wordt ondersteund met praktische voorbeelden en handvatten die je kunt vertalen naar je eigen praktijk. Tot slot is er aandacht voor hoe je een effectieve leercoach wordt én blijft. De leercoach is een onmisbare rol bij elke vorm van onderwijs op elk niveau. Daarom is deze uitgave gericht op alle onderwijsprofessionals die willen insteken op zelfregulerend leren en eigenaarschap bij leren binnen lessen, in praktijksituaties en tijdens coachgesprekken. Denk hierbij aan onderwijsgevenden, mentoren, studiebegeleiders, coaches en leidinggevenden (po/vo/mbo/hbo/universiteit).
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 175mm x 240mm
    Aantal pagina's : 218
    Uitgeverij : CPS Uitgeverij
    ISBN : 9789065082312
    Datum publicatie : 11-2022
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord Inleiding Theoretische achtergrond van leren en zelfregulerend leren 1 Leren en zelfregulerend leren 1.1 Wat is leren? 1.1.1 Leren is een intern psychologisch proces van kennisverwerving 1.1.2 Leren is een interactieproces (extern) tussen de lerende en zijn omgeving 1.1.3 Leren voor kwalificatie en persoons- en burgerschapsvorming 1.2 Het nut van zelfregulerend leren 1.3 Zelfregulerend leren en leerstrategieën 1.4 De leeromgeving voor zelfregulerend leren 1.4.1 Het ontwerpen van een leeromgeving om zelfregulerend te kunnen leren 1.4.2 Leerprincipes leeromgeving 1.5 Samenvatting 1.6 Praktische toepassing de zes rollen van de leraar De methodische aanpak van leercoachen 2 Coachen en de rol van leercoach 2.1 Wat is leercoachen? 2.2 Het nut van leercoachen 2.3 Het handelingsrepertoire van de leercoach 2.3.1. Afstemmen en Betrokken zijn 2.3.2 Betrokken zijn 2.3.3 Cyclisch werken 2.3.4 Doelgericht werken en feedback geven 2.3.5 Eigenaarschap 2.3.6 Hét ABCDE van de leercoach 2.3.7 Situationeel begeleiden naar zelfregulatie 2.4 Vormen van leercoachen 2.5 Samenvatting 2.6 Praktische vaardigheden van de leercoach Praktische uitvoering van leercoachen 3 Vakdidactisch coachen 3.1 Wat is vakdidactisch coachen? 3.2 Het nut van vakdidactisch coachen 3.3 Metacognitieve leerstrategieën 3.3.1 Cognitieve vaardigheden 3.3.2 Metacognitie 3.3.3 Metacognitieve strategieën 3.3.4 Metacognitieve overtuigingen 3.4 Wat doet de leercoach bij vakdidactisch coachen? 3.4.1 Vakdidactisch coachen in de praktijk 3.5 Feedback geven en gebruiken 3.5.1 Denkstimulerende vragen 3.5.2 Aanwijzingen 3.5.3 Feedback geven 3.5.4 Feedbackdialoog 3.6 Samenvatting 3.7 Praktische coachtools voor begeleiden naar zelfsturing 4 Pedagogisch coachen 4.1 Wat is pedagogisch coachen? 4.2 Het nut van pedagogisch coachen 4.3 Motivationele en affectieve leerstrategieën 4.3.1 Motivationele en affectieve zelfregulatie 4.4 Wat doet de leercoach bij pedagogisch coachen? 4.4.1 Versterken van zelfeffectiviteit en zelfmotivatie 4.4.2 Vaste mindset en groeimindset 4.5 Pedagogisch leercoachen in de praktijk 4.6 Samenvatting 4.7 Praktische coachtools voor begeleiden naar zelfcontrole 5 Coachen op zelfregulatie 5.1 Wat is coachen op zelfregulatie? 5.2 Het nut van coachen op zelfregulatie 5.3 Zelfregulerende leerstrategieën 5.4 Wat doet de leercoach bij coachen op zelfregulatie? 5.5 Samenvatting 5.6 Praktische coachtools voor begeleiden naar zelfregulatie 6 Een persoonlijk leercoachgesprek 6.1 Waartoe dient een persoonlijk leercoachgesprek? 6.2 Het nut van het persoonlijk leercoachgesprek 6.3 De uitvoering van het leercoachgesprek 6.4 Start- en portfoliogesprekken met lerende, ouders en mentor 6.4.1 Start- en/of portfolio-driehoeksgesprek 6.4.2 Portfolio-driehoeksgesprek ter evaluatie 6.5 Loopbaanreflectiegesprekken 6.6 Praktische coachtools voor het leercoachgesprek Zelfregulerend je competenties ontwikkelen als leercoach 7 Word en blijf een effectieve leercoach 7.1 Kwaliteiten van de leercoach 7.2 Het nut van professionele ontwikkeling in de rol van leercoach 7.3 Zelfreflectie op het gedrag van de leercoach 7.4 De mindset van de leercoach 7.5 Ontwikkeling van de leercoach in beeld brengen 7.6 Praktische tool voor professionele ontwikkeling Literatuur Bijlage 1 Indelingen executieve functies Bijlage 2 Fasen en dimensies van zelfregulerend leren per leerfase
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 34,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen