Samenvatting
Het werd tijd voor een nieuw ethiekboek voor de gezondheidszorg, vond de redactie. De vraagstukken op het terrein van de gezondheidszorg zijn niet alleen zeer uiteenlopend en complex, maar ook aan verandering onderhevig. Het ethisch denken erover verandert mee (of niet soms?); zelfbepaling rond het levenseinde, embryogebruik bij kinderwens, het aanbod van zelftests en body checks binnen en buiten de zorg... Wat moet je daarvan vinden? De Kwestie omvat 63 zelfstandig leesbare, korte teksten die speciaal voor dit boek geschreven zijn. Vele docenten ethiek uit Nederland en Vlaanderen leverden hun medewerking. De vraag die de redactie aan hen voorlegde was: Als je één ethische les zou mogen geven, wat zou je dan aan de orde stellen? Dit leidde tot deze unieke bundeling van soms zeer persoonlijke en steeds lezenswaardige en gedegen bijdragen. De Kwestie is opgezet als een praktijkboek, waarin praktische vragen vanuit ethisch perspectief op een systematische wijze worden belicht. Het boek wil het zelfstandig denken over ethische kwesties in de gezondheidszorg stimuleren. De vragen en opdrachten, bronnen en leessuggesties, verwijzingen naar andere bijdragen en naar websites, maken het tot een inspirerend boek voor het onderwijs, bij zelfstudie en bij groepswerk. Het boek is, na drie jaar, getoetst op zn bruikbaarheid voor de praktijk. Meer dan tien hoofdstukken zijn geactualiseerd, zes nieuwe bijdragen zijn toegevoegd, en evenveel hoofdstukken zijn vervallen. De opzet is gehandhaafd: zelfstandig leesbare bijdragen, opdrachten die tot nadenken prikkelen, de ZAP-service die uitnodigt tot het leggen van dwarsverbanden, web- en literatuurverwijzingen die verdere (zelf)studie ondersteunen, en vooral: veel stof voor discussie.