Samenvatting
Bisschop Juan Gerardi, de belangrijkste mensenrechtenactivist van Guatemala, wordt op een zondagnacht in de lente van 1998 doodgeslagen gevonden in zijn garage, twee dagen nadat hij het baanbrekende - door de Katholieke Kerk gesponsorde - rapport had gepresenteerd waarin het leger van Guatemala verantwoordelijk werd gehouden voor de dood en verdwijningen van 200.000 burgers. De moord lijkt op het eerste gezicht een politieke afrekening, maar al snel verschijnen in de media diverse andere verklaringen. Omdat men geen vertrouwen heeft in de politie, formeert de Kerk zelf een onderzoeksteam bestaande uit jonge, seculiere mannen, die zichzelf Los Intocables (The Untouchables)noemen. In Guatemala was de moord op Gerardi de 'misdaad van de eeuw', doorspekt met sensationele verwikkelingen, bizarre plots en controversiƫle liaisons.
Francisco Goldman volgde de zaak vanaf het begin en deed grondige research voor
dit hartverscheurende boek: hij sprak getuigen die nooit eerder gehoord waren en
diepte veel nog ongepubliceerd materiaal op. De kunst van de politieke moord is de kroniek van de geslepen en onorthodoxe onderzoekswijzen van Los Intocables om de waarheid boven tafel te krijgen, vertelt over de moedige aanklagers en rechters die ondanks bedreigingen de zaak wilden oplossen, en biedt een ontluisterend inkijkje in een fragiele democratie die geteisterd wordt door geweld, corruptie, georganiseerde misdaad en politiek isolement.