Samenvatting
Een kostprijsberekening lijkt gemakkelijk: iedereen heeft het op de middelbare school geleerd. Maar waarom worstelen dan nog zoveel – en steeds meer – grote organisaties in Nederland met actueel inzicht in kosten, om verkoopprijzen vast te stellen, voor een gezonde bedrijfsvoering, of om uit te maken of je op een product winst maakt? In dit boek wordt na een introductie over cost accounting en Activity Based Costing (ABC) ingegaan op best practices. En die gaan niet alleen over de techniek, maar ook over de noodzakelijke andere rol van controllers, managers en directeuren bij het verbeteren van inzicht in kosten en winstgevendheid van producten en klanten. Ze laten ook zien dat een kostprijsmodel onderdeel moet zijn van het management control systeem. Vervolgens wordt aan de hand van cases in verschillende bedrijfstakken ingegaan op het projectmatig verbeteren van kostprijsinformatie. Die cases variëren van fabrieken, rederijen en ziekenhuizen, tot containerterminals, batenlastendiensten en ICT-afdelingen. Deze nieuwe editie is een geüpdatete versie van het in 2018 verschenen 'Customer Profitability'. Koen Perik startte zijn carrière bij Unilever en EY Consulting. In een ijsfabriek van Unilever in Twente leerde hij in zijn eerste baan de best practices op het gebied van cost accounting en ABC. In 2018 ontmoette hij Robert S. Kaplan, die hem de essentie van Time Driven Activity Based Costing verder toelichtte. Koen Perik is als partner verbonden aan advies- en interimkantoor SIS Finance en adviseert grote bedrijven, instellingen en toezichthouders over kostprijzen en Activity Based Costing. Opdrachtgevers zijn multinationals, ministeries, toezichthouders, zorginstellingen en overige publieke instellingen.