Samenvatting
Met dit sprookje vanuit oeroude Joodse kennis wordt onder andere helder in beeld gebracht dat op belangrijke keuzemomenten mensen/kinderen zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. En dat er tijdens het kiezen zowel positieve als negatieve keuzebeïnvloedende zaken meespelen, al dan niet bewust. Voor het kind komen in dit sprookje hiervoor Rara Ratelslang en Gele Vlinderfee in beeld - in feite de goede en de slechte innerlijke raadgevers. Het verhaal leert op heel kindvriendelijke wijze dat het naar zichzelf willen kijken en onvolmaakt mogen zijn erbij hoort wil een mens kunnen groeien. De kinderen ontmoeten onderweg per nieuw bruggetje het fenomeen Spiegel, die hun steeds een sleutelvraag stelt over wat ze op het eilandje hebben geleerd. Hun antwoord/inzicht bepaalt of ze verder kunnen met hun ontdekkingsreis. Het gaat ze goed af en de kroon die zij verdienen kan alleen worden gezien door anderen die zelf ook zo'n kroon verdienden. Het spannende verhaal zit vol met Joodse en archetypische lagen, zoals een goed sprookje betaamt. Een jongen en een meisje, Ruben en Rivka, beleven een spannend avontuur, in feite een ontdekkingsreis naar zich elf. Het verhaal leest heel ontspannen en zal (on)bewust resoneren op wijsheid die in elk mens verborgen zit.