niet beschikbaar
Dit proces van groepsvorming is met name van belang voor brugklassers die voor het eerst een middelbare school binnenkomen. Voor hen is de onzekerheid groot, alles is vreemd, en het is zaak dat u vanaf het allereerste begin leiding kunt geven aan de groepsvorming.
Een hulpmiddel daarbij wordt gevormd door de diverse handboeken voor mentoren, waarin allerlei voorbeelden zijn opgenomen om de groepsvorming snel en constructief tot stand te brengen.
Duidelijk is , dat uw slagingskans ook afhankelijk is van de hoeveelheid uren die u met de groep kunt optrekken. Daar ligt ook een taak voor de schoolleiding die zich zal moeten realiseren dat er geen wonderen kunnen worden verwacht, van een docent die als een soort lopende band met vijfentwintig verschillende groepen per week wordt geconfronteerd.
Verder is het van belang, dat je als leraar je betrokken voelt bij de aan jouw zorgen toevertrouwde groep leerlingen, en dat die betrokkenheid ook zichtbaar is.
Betrokkenheid door de leerlingen en hun achtergrond te kennen, en er zo nu-en dan ook eens naar te vragen.
Betrokkenheid ook door toetsen snel nagekeken te hebben, en telefonisch of per email goed bereikbaar te zijn.
Zorg er ook voor dat je alles weet over de school, de schoolregels etcetera, zodat je vragen direct adequaat kunt beantwoorden. Zorg er voor geen “weetniet” leraar, of een “ik zoek het uit” leraar te worden. Want denk eraan : niemand volgt “weetniet”.
Het eerste wat een sergeant in zijn onderofficiersopleiding leert, is daarom dan ook : “De sergeant weet het altijd”
×