Samenvatting
Nan Korteweg is net dertig, kunsthistorica en moeder van drie bewerkelijke jongens Olivier, Oscar en Otto. Een jaar geleden overleed haar geliefde man Pieter tijdens een dubieus jachtincident en liet haar niets anders na dan een oud gebouwencomplex in ontwikkeling en een forse schuld aan de bank. Om de toekomst van haar zoons veilig te stellen, gaat Nan de strijd aan om het mooie historische bouwproject waar haar man al zijn geld en energie in gestoken heeft, tot een succes te maken. Dat valt niet mee, zeker niet met de tegenwerkingen van haar rijke schoonfamilie, die niet van plan is haar te helpen. Gesteund door haar studievriendinnen en een goede huisvriend verzint Nan manieren om een investeerder voor haar ambitieuze bouwplannen te vinden. Zij wil het oude complex omtoveren tot een mooie leef- en woonomgeving voor de lokale bevolking. Alleen gaat ze naar Cannes voor de internationale MIPIM vastgoedbeurs, het mekka waar iedereen uit de vastgoedwereld aanwezig is en waar Nan de interessante Peter uit Zweden en de kleurrijke advocate Pippa ontmoet. Weer in Nederland probeert zij haar plannen op de jaarlijkse jetsetvastgoed party opnieuw onder de aandacht te brengen, maar doet daar een schokkende ontdekking. Een kat-en-muisspel is het gevolg als de onervaren Nan een rijke, door de wol geverfde vastgoedmagnaat ontmoet. Terwijl zijn privéleven langzaam op instorten staat, raakt hij steeds meer onder de indruk van de vrouw die zich niet wenst te conformeren aan wat gebruikelijk is in de vastgoedwereld. Nan is uiteindelijk niet langer financieel in staat om haar ideaal overeind te houden. Het is duidelijk dat zij verwikkeld is in een web van vastgoedintriges waarbij zij felle tegenstand ontmoet, haar vrienden geen vrienden blijken te zijn en zakelijk- en familieverraad hoogtij viert. Over de auteur Lucia S. Douwes Dekker-Koopmans: Lucia Sylvana Koopmans (1957) brengt haar eerste levensjaren door in Maleisië waar haar vader werkt voor een internationale bedrijf. Het gezin verhuist enkele jaren later naar Nederland. In 1974 begint haar carrière in het bedrijf van haar vader, een verhuurbedrijf voor noodstroomaggregaten. Deze carrière wordt kortstondig onderbroken wanneer zij in 1982 naar Peru vertrekt. Daar wordt de basis gelegd voor haar roman ´De dans van de kakkerlak´. Na haar terugkeer uit Zuid-Amerika pakt zij in Spanje het vak op dat haar met de paplepel is ingegoten: het leveren van noodstroom voor bouwprojecten en evenementen. Zij zet voor een multinationale leverancier van stroom een bedrijf op in Spanje ten tijde van de Olympische Spelen in Barcelona, de wereldtentoonstelling in Sevilla en Madrid als culturele hoofdstad van Europa. Dan wordt haar in 1991 gevraagd het familievastgoed te gaan beheren. Na de roerige jaren in Barcelona is dit voor Lucia een weinig uitdagende opdracht. Ze besluit zich naast het vastgoedbeheer te gaan verdiepen in stedenbouwkunde en stadsvernieuwing, iets wat haar mateloos intrigeert. In 1991 ook ontmoet zij de charismatische Alex Bruno Douwes Dekker. Zijn overgrootvader is de broer van Eduard Douwes Dekker, die onder het pseudoniem Multatuli schreef. Lucia debuteert in de nazomer van 2010 tijdens Manuscripta met haar eerste roman ´De onkwetsbaren´ die binnen enkele maanden een grote schare lezers beroert. De romantische schrijfstijl waarmee ze de levens van haar hoofdpersonen beschrijft, levert haar veel positieve reacties op. In 2011 verschijnt haar tweede roman ´De dans van de kakkerlak´, (salsa de cucaracha) die zich grotendeels in Peru afspeelt in decor van de internationale diplomatieke wereld. Begin 2013 verscheen haar derde roman ´De IJzeren Dame´.