Samenvatting
De grote Zeppelin biedt didactische ondersteuning bij het ontwerpen van kunstzinnige activiteiten voor leerlingen van het secundair onderwijs. Leerkrachten (in opleiding) en begeleiders van kunstzinnige leerprocessen ontdekken een waaier aan mogelijkheden om drama, dans, muziek, beeld en media in te zetten in hun onderwijspraktijk. Je ontdekt wat de leereffecten zijn van kunstzinnig werken met leerlingen, welke inhouden je aan bod kunt laten komen en hoe je dat didactisch opbouwt. Het laatste deel zet in op de begeleiding van het artistiek leerproces. In het boek vind je concrete praktijkvoorbeelden van kunsteducatieve (geïntegreerde) activiteiten voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. De grote Zeppelin speelt in op nieuwe inzichten uit de kunsteducatie en leerprocessen. Leraren (in opleiding) krijgen een helder didactisch kader waarin beschouwen, creëren en reflecteren met elkaar verbonden zijn. Door de heldere schema’s, overzichtelijke stappenplannen en concrete praktijkvoorbeelden krijg je veel inspiratie en heb je meteen zin om ermee aan de slag te gaan. Koen Crul was jarenlang docent kunsteducatie aan VIVES (studiegebied onderwijs, campus Brugge). Hij is de auteur van de Zeppelin-reeks over didactiek voor muzische vorming. Samen met OETANG ontwerpt en begeleidt hij als learning designer tools en trainingen voor de onderwijs- en cultuursector.