Samenvatting
Uit het internationaal vergelijkende onderzoek PIRLS 2016 blijkt dat Vlaanderen relatief zwak scoort voor begrijpend lezen in het vierde leerjaar, in vergelijking met eerdere resultaten en in vergelijking met andere landen. Uit ander onderzoek blijkt dat leerkrachten een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de leerlingenprestaties op het vlak van begrijpend lezen. Maar leraren die het verschil willen maken moeten beschikken over de kennis van effectieve leesdidactiek en de wijze waarop dat wordt geïmplementeerd in de klas. Scholen zoeken daarom naar toepasbare informatiebronnen om hun leesonderwijs effectief te verbeteren en van leerlingen gemotiveerde en betere lezers te maken. In deze publicatie brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld. Het richt zich tot het kleuteronderwijs, lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze content bevat zowel theoretische achtergronden als praktische toepassingsmogelijkheden. Deze publicatie levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leesprestaties van de leerlingen in jouw school.