Samenvatting
De intern begeleider (ib’er) speelt een cruciale rol in de ondersteuningsstructuur en de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Dé ib’er bestaat echter niet; we zien veel verschijningsvormen. Bovendien ontwikkelt de functie/taak van ib’er zich. Ze houdt zich niet alleen bezig met de coördinatie van de ondersteuning en het opbrengst- en handelingsgericht werken. Steeds vaker begeleidt en coacht ze leraren, coördineert ze het teamleren en stuurt ze veranderingsprocessen aan. Velen hebben behoefte aan duidelijkheid over de inhoud van de werkzaamheden van ib’ers. Daarom presenteert de LBBO in deze uitgave de beroepsstandaard. Allereerst worden de taken en werkzaamheden van de ib’er en de daarbij behorende competenties beschreven. Daarnaast komen de bekwaamheidseisen aan de orde die nodig zijn om tot een goede uitvoering te komen. Tot slot bevat de standaard een ethische code, die de professionele houding van de ib’er weergeeft. Met deze beroepsstandaard heeft de ib’er een hulpmiddel in handen om de dialoog in de schoolorganisatie aan te gaan en afstemming over de taken te bereiken. Dit komt de kwaliteit van de ondersteuning aan leerlingen ten goede.