Samenvatting
‘Magistraal en ontroerend.’ NRC Handelsblad
Malamud geldt als een van de belangrijkste vertellers van de Joods-Amerikaanse literatuur en ontving voor zijn werk zowel de National Book Award als de Pulitzer Prize. Zijn drie mooiste romans, De bediende, De fikser en De huurders, vangen het leven van Joden in de twintigste eeuw op ontroerende, soms gruwelijke en tragikomische wijze.
De bediende
Morris Bober, een kruidenier met een armzalig bestaan in New York, wordt overvallen door Frankie Alpine, een uit Italië afkomstige kleine boef. In een opwelling van berouw besluit Frankie Morris te helpen in diens strijd om het bestaan; hij weet van het winkeltje een florerende zaak te maken. Hij trouwt met Morris’ dochter en neemt na zijn dood de zaak over. Maar samen met de verantwoordelijkheid neemt hij ook de wereldlijke zorgen, het falen en lijden van zijn voorganger op zich. Als Frankie zich laat besnijden, is de gedaanteverwisseling compleet.
De fikser
De Joodse Jakov Bok verlaat zijn geboortedorp om in Kiev werk te zoeken. Hij is de ‘fikser’ van kleine karweitjes, met weinig kansen om verder te komen in de wereld. Na zijn aankomst wordt in Kiev een Russisch jongetje om het leven gebracht, en via pamfletten beschuldigt de geheimzinnige organisatie de ‘Zwarte Honderd’ de Joden van de rituele moord. Jakov Bok wordt gearresteerd en in afwachting van zijn proces zit hij twee jaar in de gevangenis, waar hij wordt vernederd en mishandeld. Maar hij geeft niet toe en houdt zijn onschuld hardnekkig vol.
De huurders
Harry Lesser, de enige huurder in een vervallen flatgebouw, schrijft aan zijn roman alsof zijn leven ervan afhangt. Maar zijn pogingen om een meesterwerk te creëren worden bemoeilijkt als Willie Spearmint in het gebouw komt wonen. Harry en Willie blijken artistieke rivalen en de wankele vrede tussen de buren komt onder druk te staan als huurbaas Levenspiel het flatgebouw op korte termijn wil laten slopen. Het duurt niet lang voordat duidelijk wordt dat gevoelens van ambitie en rivaliteit maar al te snel kunnen vervallen tot geweld en destructie.De pers over het werk van Bernard Malamud‘Van Malamud wil je geen woord missen.’ ••••• Het Parool‘Concreet, realistisch, precies, mooie plots, geestige dialogen en ontroerende pointes (zonder sentimenteel te worden).’ de Volkskrant ‘Een verpletterende historische roman die de geest van de grote Russen ademt en tegelijk akelig actueel bleef.’ VPRO Gids‘Een meesterwerk.’ Philip Roth ‘Het werk van Malamud is eersteklas. Rijk en origineel.’ Saul Bellow