Samenvatting
Apothekers zijn niet alleen verantwoordelijk voor de zorg voor hun patiënten, maar ook voor de zorg voor hun personeel. Het doel van de apotheker is te zorgen dat medewerkers in de praktijk hun werk beter gaan doen en met meer plezier. Daarvoor is het belangrijk om gestructureerd leiding aan de praktijk te geven. Het boek De apotheker aan de leiding biedt apothekers praktische handvatten om effectief leiding te geven. In hoofdstuk 1 worden de belangrijkste theoriëen over leidinggeven op een rijtje gezet en verschillende leiderschapsstijllen en rollen behandeld. In hoofdstuk 2 staat leidinggeven in de praktijk centraal. De auteur bespreekt verschillende communicatievormen en gespreksvaardigheden en behandelt aan de hand van stappenplannen en praktijkvoorbeelden hoe je als apotheker leiding kunt geven: hoe geef je heldere instructies? Hoe motiveer je je personeel? Hoe los je problemen op? Hoe ga je om met onverwachte situaties? Hoe pak je beoordelingsgesprekken aan? De auteur wijst daarbij ook op de belangrijkste valkuilen. De apotheker aan de leiding is een praktische gids om de samenwerking met het personeel in de praktijk te stroomlijnen. Het uitgangspunt voor het boek vormen de trainingen die de auteur heeft gegeven aan tandartsen, huisartsen en apothekers, en de reactie van de deelnemers.