€ 64,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Dat is pedagogiek

Jan Masschelein • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Pedagogische praktijken en instellingen zoals de school, het gezin, de universiteit, de zorg, en het jeugd- en volwassenenwerk ondergaan grondige veranderingen. Ze stellen de pedagogiek voor de uitdaging om met deze veranderingen zowel theoretisch als praktisch om te gaan. In 'Dat is pedagogiek' vindt de lezer hiertoe de nodige inspiratie. In het boek worden belangrijke teksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw samengebracht, in Nederlandse vertaling en voorzien van een korte introductie en situering. Het zijn stuk voor stuk sleutelteksten die tot op vandaag betekenisvol en actueel zijn. Ze stimuleren en voeden discussies binnen de pedagogiek. Tegelijk vormen de verzamelde en vertaalde tekstfragmenten ook een handig referentiewerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken van de 20ste eeuw. Teksten van Hannah Arendt, Philip Ariès, Carl Rogers, Martin Buber, Klaus Mollenhauer, Jacques Rancière, Theodor Litt, Martinus Jan Langeveld, Richard Peters, Janusz Korczak, Emile Durkheim, Michael Apple, Georg Kerschensteiner, Jerome Bruner, Michel Serres, Seymour Papert, John Dewey, Pierre Bourdieu, Basil Bernstein, Paul Willis, Alexander Neill, Erving Goffman, Ivan Illich, Celestin Freinet, Henk Michielse, Michel Foucault, Hans Achterhuis, Henry Giroux, Herman Giesecke, Jean Piaget, Burrhus Skinner, Lee Shulman, Donald Schön, Maria Montessori, Lev Vygostky, Philippe Meirieu, Paul Natorp, Jack Mezirow, Philip Idenburg, Leon van Gelder, Wim Ter Horst. Met inleidingen van Orhan Agirdag, Carlijne Ceulemans, Jan Elen, Pol Ghesquière , Mariette Hellemans, Geert Kelchtermans, Jan Masschelein, Wouter Pols, Stefan Ramaekers, Maarten Simons, Marcel Spierts, Pieter Verstraete , Wim Wardekker , Danny Wildemeersch.

    Pedagogische praktijken en instellingen zoals de school, het gezin, de universiteit, de zorg, en het jeugd- en volwassenenwerk ondergaan grondige veranderingen. Ze stellen de pedagogiek voor de uitdaging om met deze veranderingen zowel theoretisch als praktisch om te gaan. In 'Dat is pedagogiek' vindt de lezer hiertoe de nodige inspiratie. In het boek worden belangrijke teksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw samengebracht, in Nederlandse vertaling en voorzien van een korte introductie en situering. Het zijn stuk voor stuk sleutelteksten die tot op vandaag betekenisvol en actueel zijn. Ze stimuleren en voeden discussies binnen de pedagogiek. Tegelijk vormen de verzamelde en vertaalde tekstfragmenten ook een handig referentiewerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken van de 20ste eeuw. Teksten van Hannah Arendt, Philip Ariès, Carl Rogers, Martin Buber, Klaus Mollenhauer, Jacques Rancière, Theodor Litt, Martinus Jan Langeveld, Richard Peters, Janusz Korczak, Emile Durkheim, Michael Apple, Georg Kerschensteiner, Jerome Bruner, Michel Serres, Seymour Papert, John Dewey, Pierre Bourdieu, Basil Bernstein, Paul Willis, Alexander Neill, Erving Goffman, Ivan Illich, Celestin Freinet, Henk Michielse, Michel Foucault, Hans Achterhuis, Henry Giroux, Herman Giesecke, Jean Piaget, Burrhus Skinner, Lee Shulman, Donald Schön, Maria Montessori, Lev Vygostky, Philippe Meirieu, Paul Natorp, Jack Mezirow, Philip Idenburg, Leon van Gelder, Wim Ter Horst. Met inleidingen van Orhan Agirdag, Carlijne Ceulemans, Jan Elen, Pol Ghesquière , Mariette Hellemans, Geert Kelchtermans, Jan Masschelein, Wouter Pols, Stefan Ramaekers, Maarten Simons, Marcel Spierts, Pieter Verstraete , Wim Wardekker , Danny Wildemeersch.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 248mm
    Aantal pagina's : 532
    Uitgeverij : Leuven University Press
    ISBN : 9789462701496
    Datum publicatie : 02-2019
  • Inhoudsopgave
    TER INLEIDING DE KWESTIE VAN EMANCIPATIE Redacteurs: Mariette Hellemans en Jan Masschelein Inleiding 1958 Hannah Arendt Tussen verleden en toekomst De crisis van de opvoeding 1972 Klaus Mollenhauer Theorieën over het opvoedingsproces Het kind en zijn kansen 1968 Paolo Freire Pedagogie van de onderdrukten Het “bankconcept” van de opvoeding als instrument van de onderdrukking. Premissen en kritiek 1987 Jacques Rancière De onwetende meester Een intellectueel avontuur DE KWESTIE VAN GELIJKWAARDIGHEID Redacteurs: Stefan Ramaekers en Danny Wildemeersch Inleiding 1960 Philippe Ariès De ontdekking van het kind: Sociale geschiedenis van school en gezin Over het ontstaan van een tweede opvoedingsmilieu 1960 Carl Rogers en Martin Buber Carl Rogers in gesprek met Martin Buber Over gelijkwaardigheid in de dialoog 1927 Theodor Litt Leiding geven of laten groeien Een verduidelijking van het pedagogisch grondprobleem 1945 Martinus Langeveld Beknopte theoretische pedagogiek Plaatsvervanging van de toekomst van het kind 1959 Richard Peters Autoriteit, verantwoordelijkheid en onderwijs Onderwijs als initiatie 1919 Janusz Korczak Hoe houd je van een kind De kinderrechtbank DE KWESTIE VAN CURRICULUM Redacteurs: Maarten Simons en Wim Wardekker Inleiding 1922 Émile Durkheim De educatie, haar aard en haar rol Educatie, methodische socialisatie en de rol van de staat 1981 Michael Apple De vorm van het curriculum en de logica van de technische controle Curriculum, leraarschap en controle 1906 Georg Kerschensteiner De waarde van productieve arbeid voor de opvoeding Arbeid en opvoeding 1961 Jerome Seymour Bruner Het opvoedingsproces Het belang van structuur en de bereidheid tot leren 1991 Michel Serres Troubadour: Enkel, dubbel en gekruist Grootbrengen 1980 Seymour Papert Computers en kinderen Computers, denken en programmeren DE KWESTIE VAN DEMOCRATISERING Redacteurs: Carlijne Ceulemans en Orhan Agirdag Inleiding 1971 Basil Bernstein Klasse, codes en controle: Theoretische studies naar een sociologie van de taal Een socio-linguïstische benadering van socialisatie: met enige verwijzing naar opvoedbaarheid 1977 Paul Willis Leren arbeiden Waarom arbeiderskinderen arbeidersjobs krijgen 1986 Pierre Bourdieu Vormen van kapitaal Economisch kapitaal, cultureel kapitaal, sociaal kapitaal 1916 John Dewey Over opvoeding, onderwijs en burgerschap De democratische opvatting van opvoeding en onderwijs 1960 Alexander Sutherland Neill Summerhill Opvoeden in vrijheid DE KWESTIE VAN INSTITUTIONALISERING Redacteur: Pieter Verstraete Inleiding 1961 Erving Goffman Totale instituties Over de kenmerken van totale instituties 1971 Ivan Illich Ontscholing van de maatschappij: Het einde van een illusie? Fenomenologie van de school 1975 Michel Foucault Discipline, toezicht en straf: De geboorte van de gevangenis De middelen voor een goede dressuur 1977 Henk Michielse De burger als andragoog: Een geschiedenis van 125 jaar welzijnswerk (1848-1972) De crisis van het andragogisch werk (1965-1972) 1949 Célestin Freinet Pedagogie van het werk Op zoek naar een pedagogie van het werk 1971 Aïda Vasquez en Fernand Oury Van coöperatieve klas naar institutionele pedagogiek: Naar zelfbeheer in de onderwijspraktijk De open school DE KWESTIE VAN PROFESSIONALISERING Redacteurs: Geert Kelchtermans en Carlijne Ceulemans Inleiding 1986 Lee S. Shulman Kennisontwikkeling in onderwijs Het ontbrekende paradigma 1983 Donald Schön De reflectieve practicus. Hoe professionals denken in actie Reflectie-in-actie 1987 Hermann Giesecke Pedagogiek als beroep: Grondvormen van pedagogisch handelen De professioneel “pedagogische relatie” 1985 Henry Giroux De leerkracht als transformatieve intellectueel Naar een andere kijk op het werk van leerkrachten 1979 Hans Achterhuis De markt van welzijn en geluk Professionalisering DE KWESTIE VAN VORMBAARHEID Redacteurs: Jan Elen en Wouter Pols Inleiding 1948 Burrhus Frederic Skinner Walden Twee Gedragsregulering als sociale utopie 1966 Jean Piaget De psychologie van het kind De factoren van de mentale ontwikkeling 1935 Lev Vygotskij Cultuur en ontwikkeling De dynamiek van de verstandelijke ontwikkeling van de leerling in relatie tot het onderwijs 1949 Maria Montessori Aan de basis van het leven De absorberende geest 2004 Philippe Meirieu School houden, voor de klas staan Tussen opvoedbaarheid en vrijheid, tussen de almacht van de volwassene en de onmacht van de leraar DE PEDAGOGIEK: EEN KWESTIE Redacteurs: Danny Wildemeersch, Geert Kelchtermans en Pol Ghesquière Inleiding 1979 Elliot W. Eisner De pedagogische verbeelding – Over het ontwerpen en evalueren van schoolprogramma’s Een “laatste” woord 1971 Philip J. Idenburg Theorie van het onderwijsbeleid Relatieschema van het schoolwezen 1962 Leon Van Gelder Een oriëntatie in de orthopedagogiek: Capita orthopedagogica et orthodidactica De omschrijving der orthopedagogiek als deel van de pedagogiek 1980 Wim ter Horst Algemene orthopedagogiek: Proeve van een theorie-concept Problematische opvoedingssituatie (P.O.S.) 1909 Paul Natorp Sociale pedagogiek. Theorie van de wilsvorming op basis van de gemeenschap Opvoeding en gemeenschap 1978 Jack Mezirow Perspectief Transformatie Over de ontwikkeling van nieuwe betekenisperspectieven
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 64,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



0-1 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen