Samenvatting
In deze editie van DASH onderzoekt de redactie de ontwikkeling van het woninginterieur in de twintigste eeuw. Het interieur, dat bij uitstek een privaat karakter draagt, is in de afgelopen eeuw een publiek fenomeen geworden. De opkomst van massawoningbouw, massaproductie en massaconsumptie hebben het woninginterieur als architectonische opgave niet doen verdwijnen, maar veeleer sterker onder de aandacht gebracht. Al dan niet concrete ideeën over het 'goede wonen' vinden hun weg in de vakliteratuur en populaire media als televisieprogramma's en woontijdschriften, op beurzen en tentoonstellingen, in woonwarenhuizen en musea, vaak via specifiek ontworpen interieurs. Deze 'stijlkamers' worden in DASH #11 samengebracht, als ideale decorsets waaraan de ontwikkeling van het woninginterieur in de afgelopen eeuw af te lezen is. Essays over onder andere de Expo '58, de jaren zeventig en IKEA plaatsen deze veranderende ideeën in de maatschappelijke en culturele ontwikkelingen van de 21ste eeuw.