Samenvatting
Dans is de laatste jaren een volwaardig vak geworden in het basisonderwijs. Leerlingen dansen graag. Dansen sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. DANS! is gebaseerd op de Kennisbasis Dans en is hiermee een praktisch handboek voor het basisonderwijs met als uitgangspunt 'leren door doen'. De tweede druk van DANS! maakt een verdiepingsslag met nieuwe (praktijk)inzichten. Ook wordt tegemoetgekomen aan de suggesties van de gebruikers van het boek. De volgende wijzigingen zijn aangebracht: nieuwe inzichten op het gebied van cultuureducatie en 21e-eeuwse vaardigheden, waaronder creativiteitsontwikkeling en onderzoekend vermogen; een inzichtelijke leer-/ontwikkelingslijn: hoe te komen van een eerste dansactiviteit tot het volledig zelf ontwerpen van integratieve danslessen; leertheoretische onderbouwing van dans in het onderwijs; actualisatie van de leerlijn dans voor de leerlingen van groep 1 tot en met 8; meer aandacht voor de voorgestructureerde dans, receptie en reflectie; aandacht voor receptie van professionele dans;
*meer uitgewerkte voorbeelden van begeleiden van een dansproces in de (stage)praktijk voor groep 1 t/m 8; meer variatie in voorbeeldlessen, kijkwijzers, casussen, praktijkvoorbeelden en suggesties; inspirerend beeldmateriaal, waaronder fragmenten van voorstellingen van Nederlands Danstheater; DANS! richt zich op pabo studenten en leerkrachten in het basisonderwijs. Het handboek is ook geschikt voor studenten aan een dansacademie. Etje Heijdanus en Anouk van Nunen zijn medeopstellers van de Kennisbasis Dans en Drama. Net als co-auteur Pauline Verhallen zijn of waren zij docent dans en drama bij de Hogeschool Inholland. Co-auteur Ronald Hueskens is docent drama aan de Hogeschool van Amsterdam.