Samenvatting
Ondernemers op pad in de jaren negentig
Garage Tibet
Het bedrijfsleven leek tot de jaren negentig van de vorige eeuw vooral een abstracte wereld van producten en geldstromen. Toen kwam het ineens dichterbij. Wie aan geld kon komen stapte in de aandelenmarkt en wie een uitdaging zocht, begon een eigen bedrijf.
In Garage Tibet wordt het zakenleven de arena van de menselijke situatie. Het gaat niet om de glamour of de marketing-technieken, maar vooral om de dagelijkse dingen en de menselijke kanten van netwerken die elkaar raken in werk en in zingeving.
In deze roman lijdt een interim-manager schipbreuk en gaat een bedrijf door brand in rook op. In de jaren negentig begon je dan opgewekt aan iets nieuws. Alleen Vicky kan niet opnieuw beginnen. Haar leven en sterven zijn zowel de rode draad van het verhaal als een metafoor voor het moderne ondernemerschap: als werk een nietsontziende passie wordt, sneuvelt menig goed voornemen om ook ruimte te geven aan bijvoorbeeld vrije tijd en reflectie. Zo komen de jaren negentig terug en krijgt de lezer tegelijk de kans zich te bezinnen op de woelige tijden die ongetwijfeld nog gaan komen.
Zesde roman in een zevendelige cyclus over de periode 1936-2005: de woelige geschiedenis van de geboortegolfgeneratie. De delen zijn los van elkaar te lezen.