Samenvatting
Wat drijft de consument om bepaalde producten te kopen en andere niet? In welke mate spelen rationaliteit en emoties daarbij een rol? Welke invloed hebben persoonlijkheid en levensstijl van de consument op het koopgedrag? Hoe beïnvloeden consumenten elkaar? Welke impact heeft cultuur op het consumentengedrag? Hoe kunnen innovatieve producten verspreid worden? Dat is een greep uit de vele vragen die in dit handboek aan bod komen. Consumentenpsychologie. De basis biedt een praktische en diepgaande introductie in de studie van het consumentengedrag. Dat gedrag kan bestaan uit informatieverwerking, over producten en diensten, het beslissingsproces, het aankoopgedrag en het gebruik en afdanken van producten. Het boek richt zich voornamelijk tot studenten van bacheloropleidingen in de gedragswetenschappen en economisch georiënteerde richtingen. Het biedt marketeers, psychologen en andere professionals de nodige inzichten om het gedrag van consumenten te begrijpen. Die inzichten winnen in het kader van een stijgende aandacht voor klantentevredenheid steeds meer aan belang. Ook voor de overheid is het interessant om te weten hoe het consumentengedrag in een wenselijke richting kan worden gestuurd. Ten slotte kunnen consumenten op basis van de studie van dit boek hun gedrag beter begrijpen. Guido Valkeneers is master in de psychologie en in de economie. Hij doceerde decennialang consumentenpsychologie aan de Thomas More Hogeschool Mechelen - Antwerpen. Hij is auteur van meerdere succesvolle handboeken die gebruikt worden in de bacheloropleidingen voor de gedragswetenschappen en in economisch gerichte opleidingen.