Samenvatting
Agressief en zelfs gewelddadig gedrag van cliënten is een verschijnsel waarmee artsen en hun assisterende medewerkers helaas steeds vaker worden geconfronteerd – niet alleen in de poli of praktijkruimte, maar ook buiten werktijd. Deze overlast kan uiteenlopen van hinderlijk gedrag of verbale intimidatie tot grove beledigingen en zelfs lichamelijk geweld.Conflicten en agressie in de medische praktijk, geschreven voor huisartsen, medisch specialisten en hun assistenten, dient als een praktische handleiding om agressief gedrag te voorkomen of, als dit toch mocht optreden, het in te tomen. Daarnaast is dit boek geschikt voor overige beroepsbeoefenaren die contact hebben met zorgvragers, zoals bedrijfsartsen, apothekers of maatschappelijk werkers. De thema’s in dit boek zijn in oplopende mate van ernst gerangschikt. Bij elk probleemsituatie wordt de vraag gesteld: hoe kan men bij de confrontatie zicht op de situatie krijgen, controle over eigen emoties en het eigen gedrag houden, de leiding behouden en van daaruit de-escalerend optreden? Doel is hierbij te leren de conflictsituatie te beheersen en deze een voor alle partijen constructieve, zinvolle wending te geven.De hoofdstukken in dit boek kennen een uniforme opbouw. Elk hoofdstuk begint met een casus, waarna overwegingen volgen. In het onderdeel ‘Reflectie’ wordt de beschreven reactie van de handelende beroepsbeoefenaren kritisch belicht. Elk hoofdstuk wordt met adviezen afgesloten.