Samenvatting
Verschillen van mening worden vaak vermeden of weggemoffeld uit angst voor erger en escaleren vervolgens tot intense conflicten. Dat zijn dure grappen: werknemers gaan vaak slechter functioneren, melden zich ziek en hele afdelingen kunnen ontwricht raken.
Wil men de in- en externe ontwikkeling van organisaties verbeteren, dan mag men conflicten niet uit de weg gaan. `Er mag gebotst worden binnen bedrijven`, zo stellen de auteurs van dit boek, maar veel opvattingen binnen organisaties zijn conflictvermijdend en zijn daarom aan revisie toe. Het boek is een pleidooi om conflicten toe te laten in organisaties en daar de vruchten van te plukken, mits goed gemanaged door competente managers. Managers als conflictcoaches kunnen in dit proces een wezenlijke bijdrage leveren.
Dit boek is gebaseerd op voorbeelden uit het dagelijkse leven van de manager. De auteurs ontlenen hun informatie aan mediation- en coachingsgesprekken en interviews met managers. Zij introduceren de competenties conflictvaardig, conflictmanagement en conflictcoaching. De principes van systeemdenken en conflictescalatie worden uitgewerkt in nuchtere interventies. Er wordt veel aandacht besteed aan opvattingen die manoeuvreerruimte bieden. Aan dit boek is verbonden het boek Praktijkboek Conflictcoaching.
Kijk voor meer informatie ook eens op www.multimediacoach.nl