Samenvatting
Een van Londens gekende maar toch vrij obscure geschiedenissen betreft het feit dat in de periode tussen de vroege jaren 1800 tot de jaren 1950, ruim 250.000 Londenaren uit de arbeidersklasse - vooral vrouwen en kinderen - uit het East End vertrokken om de late zomerweken op het platteland in Kent door te brengen. Wat in de volkstaal omschreven werd als 'to go picking', creëerde een unieke verhouding tussen stad en platteland en een bijzondere geleefde cultuur.
'Company: Movements, Deals and Drinks' is een langetermijn kunstproject van Myvillages dat de 'picking days' opnieuw beleeft en simultaan een volledige cyclus van fruitoogst, drankproductie en drankhandel als een collectieve onderneming initieert.
'Company: Movements, Deals and Drinks' gaat in op de complexe sociale interactie, geschiedenis en politiek van de toegang tot het platteland, de voedselproductie, de alledaagse cultuur en de huidige interesse in commoning - het beheer van gemeengoed. Deze ideeën worden onderzocht doorheen de relaties tussen landelijke processen, stedelijke gemeenschappen en lokaal bodemgebruik om van daaruit een nieuw soort gemeenschap op te richten.
Het uitgangspunt van 'Company: Movements, Deals and Drinks' herinnert er ons aan dat de landelijke en stedelijke omgevingen op verschillende wijzen inherent met elkaar zijn verbonden, en het boek volgt de productieve en reproductieve cycli van het project om de verschillende verwachte en in de praktijk gebrachte betekenissen van de vier woorden in de titel van het project te beschrijven en uit te diepen.
'Company: Movements, Deals and Drinks' is de winnaar van de 2014 Create Art Award van Create. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Bank of America Merrill Lynch. The London Borough of Barking and Dagenham ondersteunt het project sinds 2014.
Myvillages is in 2003 door Kathrin Böhm (Londen, UK) Wapke Feenstra (Rotterdam, NL) en Antje Schiffers (Berlijn, DE) opgericht als internationaal platform. Het is een kunstenaarsinitiatief met een interesse in het platteland; de rurale omgeving is een plaats voor culturele productie en waar cultuur geproduceerd wordt.