Fragment
Het onderzoek voor deze methodiek begon in 1994 en werd gecombineerd met coachingen en trainingen waarin de onderzoeksresultaten uitgebreid in de praktijk werden getest.
Hierbij is ernaar gestreefd de herkenning van de overeenkomsten en de verschillen in behoeften zo eenvoudig mogelijk en daarmee zo toegankelijk mogelijk te maken.
Aanduidingen als mensgericht en productgericht geven al aan waar de individuele behoefte om mee om te gaan naar uit gaat. Herkenning is dan ook het belangrijkste onderdeel. Met de herkenning van een behoefte is afstemming op een cliënt dan ook een logische stap. De invalshoek om zowel in privé- als in werksituaties de herkenning te zoeken, heeft het effect dat de kennis eerder gaat ‘leven’ en daardoor meer beklijft.
De verschillen in behoeften kunnen voor ruis in de communicatie zorgen, want ook al doet iemand nog zo z’n best, het is de ontvanger die bepaalt. Heeft de ontvanger een tegengestelde behoefte, dan bereik je deze moeilijk of niet.
Wanneer je via deze weg contact krijgt met een cliënt dan kun je wat vragen, zeggen, uitleggen, vertellen, met meer kans dat het ook overkomt. Daarmee heb je een extra vaardigheid.
Die momenten kun je zelf creëren door de behoefte te herkennen die voor de cliënt(e) belangrijk is en daarop in te gaan.
×