Samenvatting
Wat verwachten we op communicatief gebied van iemand die is afgestudeerd in een economische studierichting? Volgens de domeincompetenties van de diverse economische studies moet een student kunnen samenwerken in een beroepsomgeving en professioneel kunnen communiceren, bijvoorbeeld overtuigend presenteren, doelgericht schrijven en beleidsplannen kunnen opstellen.
Communicatie in het bedrijfsleven biedt studenten een methode om communicatieve vaardigheden te trainen, met opdrachten die spelen in realistische praktijksituaties. In twaalf praktijkhoofdstukken staat steeds een bestaand bedrijf centraal. Aan de hand van situaties in dat bedrijf komen vaardigheden aan bod, zoals vergaderen, klantgericht schrijven en onderhandelen. Elk hoofdstuk uit deel 1 sluit af met een casus. De theorie die nodig is om de opdrachten te kunnen maken, staat in deel 2.
In deze nieuwe editie is de indeling geclusterd naar onderwerp en daarmee overzichtelijker gemaakt. Het theoriedeel is uitgebreid en er zijn nieuwe casebedrijven toegevoegd. Verder is er meer aandacht voor debatteren: studenten kunnen hun argumentatievaardigheid vergroten met behulp van een nieuw praktijkhoofdstuk en uitgebreide theorie.
Dit boek wordt geleverd met een toegangscode voor Pearson XTRA. Op www.pearsonxtra.nl staat voor zowel studenten als docenten aanvullend studie- en lesmateriaal, zoals opdrachtuitwerkingen, weblinks, achtergrondmateriaal en beoordelingslijsten.
Communicatie in het bedrijfsleven is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs in economische studierichtingen als commerciƫle economie, bedrijfseconomie en bedrijfskunde MER.
De auteurs hebben ruime ervaring als docent in het hoger onderwijs. Rinke van Couwelaar en Suzanne van Stratum als docent aan de HvA/HES in Amsterdam, Tjeerd Schat als docent aan de Hanzehogeschool Groningen.