Samenvatting
Commercieel luisteren is een boek voor professionals en experts van wie verwacht wordt dat zij ook advies- en salesgesprekken voeren. Dit deel van de functie vraagt om andere inzichten en vaardigheden dan meestal in het eigen vakgebied ontwikkeld zijn. Met de inzichten uit dit boek zijn deze vrij eenvoudig toe te passen in de praktijk. De oplossing is niet het oefenen van een vlotte babbel, de perfecte elevator pitch of overtuigen met stapels bewijs en argumenten. Klanten overtuig je door te luisteren! Hoe ontdek je de werkelijke behoeften, belangen en verwachtingen? Marc van Katwijk (1966) is trainer en business coach. In zijn trainingspraktijk ontmoet Marc dagelijks mensen die als een berg op zien tegen commerciële gesprekken. De spanning ontstaat meestal door gedachtes als ‘Ik wil voorkomen dat ik als een stofzuigerverkoper over kom…’ of ‘Ik wil voorkomen dat ik de opdracht niet scoor…’. Veel experts die dit herkennen zoeken naar een praktische en effectieve oplossing om van dit ongemakkelijke gevoel af te komen. “Als je jezelf bewust wordt en eenvoudig traint in een creërende manier van denken en doen, dan verander je daarmee jouw resultaten. En dat gaat veel verder dan de deal alleen.” Dit boek beschrijft op praktische, vlotte en verhelderende wijze de essentiële inzichten en toepassingen om opdrachten gegund te krijgen en langdurige samenwerking met jouw klanten aan te gaan. Jouw sales- en adviesgesprekken gaan veel relaxter en worden leuker om te doen. Succes is dan onvermijdelijk. De volgende thema’s worden in dit boek behandeld: • Bewust worden van je luister-intentie. • Commerciële ruimte creëren. • Ontdek behoeften en belangen. • Doelen en verwachtingen concreet maken. • Kijk over de deal heen. “Leest als een roman en wekt je nieuwsgierigheid op. Heel praktisch en direct toepasbaar in mijn praktijk.” Rob van Dee, account manager, Grohe Nederland “Handzaam en compact boek! Prettig leesbaar, aansprekend en gegarandeerd meerwaarde voor ieder gesprek met je klant!” Diana Stout, MKB-adviseur en directeur van Administer BV te Utrecht “Geen trucjes maar oprechte interesse en relatie boven transactie. Heel herkenbaar geschreven en goede oefeningen. Uitstekend!” Erik Rieken, managing director, KPN
Commercieel luisteren is een boek voor professionals en experts van wie
verwacht wordt dat zij ook advies- en salesgesprekken voeren. Dit deel van de
functie vraagt om andere inzichten en vaardigheden dan meestal in het eigen
vakgebied ontwikkeld zijn. Met de inzichten uit dit boek zijn deze vrij eenvoudig
toe te passen in de praktijk.
De oplossing is niet het oefenen van een vlotte babbel, de perfecte elevator pitch
of overtuigen met stapels bewijs en argumenten. Klanten overtuig je door te
luisteren! Hoe ontdek je de werkelijke behoeften, belangen en verwachtingen?
Marc van Katwijk (1966) is trainer en business coach. In zijn trainingspraktijk
ontmoet Marc dagelijks mensen die als een berg op zien tegen commerciële
gesprekken. De spanning ontstaat meestal door gedachtes als `Ik wil voorkomen
dat ik als een stofzuigerverkoper over kom of `Ik wil voorkomen dat ik de
opdracht niet scoor. Veel experts die dit herkennen zoeken naar een praktische
en effectieve oplossing om van dit ongemakkelijke gevoel af te komen.
Als je jezelf bewust wordt en eenvoudig traint in een creërende manier van
denken en doen, dan verander je daarmee jouw resultaten. En dat gaat veel verder
dan de deal alleen.
Dit boek beschrijft op praktische, vlotte en verhelderende wijze de essentiële
inzichten en toepassingen om opdrachten gegund te krijgen en langdurige
samenwerking met jouw klanten aan te gaan. Jouw sales- en adviesgesprekken
gaan veel relaxter en worden leuker om te doen. Succes is dan onvermijdelijk.
De volgende themas worden in dit boek behandeld:
Bewust worden van je luister-intentie.
Commerciële ruimte creëren.
Ontdek behoeften en belangen.
Doelen en verwachtingen concreet maken.
Kijk over de deal heen.