€ 27,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Motiverende gespreksvoering

Sergio van der Pluijm • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Auteur Sergio van der Pluijm presenteert nieuwe standaard voor coaching Trainer van ex-gedetineerden deelt kennis over motiverende gespreksvoering Het boek over motiverende gespreksvoering is uit. Na acht jaar in het reclasseringsveld actief te zijn geweest als trainer, opleider en supervisor richt Sergio van der Pluijm (48) in 2010 een eigen trainingsbureau op. Sinds die tijd traint hij honderden coachende professionals, waaronder docenten, loopbaanbegeleiders en re-integratie-professionals. Speciaal voor hen schreef hij nu een toegankelijk boek over de bewezen-effectieve methode Motiverende gespreksvoering. In 2001 begint Sergio met een baan als trainer van ex-gedetineerden bij de Reclassering van het Leger des Heils. Vanuit een groot idealisme gaat hij het gesprek aan met vele ex-gedetineerde jongeren en volwassenen met als doel hen te bewegen richting ‘een leven op het rechte pad’. Aanvankelijk vallen de resultaten tegen, maar dan ontdekt hij motiverende gespreksvoering en dat blijkt een complete game-changer te zijn. Voorheen pleitte hij met veel energie voor een delict-vrij leven met argumenten als: ‘Niemand wordt gelukkig van een leven vol justitie-contacten’. De standaard reactie hierop was: ‘Jij hebt makkelijk praten’ en: ‘De politie moet altijd mij hebben!’ Toen hij motiverende gespreksvoering ging inzetten begon hij beter te luisteren en andere vragen te stellen. ‘Hoe heb je je detentietijd ervaren?’ en ‘Stel dat het je lukt om op een eerlijke manier aan geld te komen, wat zou dat je opleveren?’ Opeens kwam er een ander gesprek op gang: ‘detentie was een hel… dat nooit weer!’ ‘En ja, tuurlijk kom ik liever eerlijk aan mijn geld. Dan heb ik een rustig leven zoals iedereen. Maar ja, hoe doe ik dat?’ Dat opende vervolgens de weg naar een eerlijk gesprek over mogelijkheden en stappen in de gewenste richting. In een coaching-context zijn dezelfde principes van kracht: als een coachende professional zijn coachee probeert te overtuigen, dan zal de coachee zich hier reflexmatig tegen verzetten. De taal die hij dan spreekt heet ‘behoud-taal’ en maakt tragisch genoeg de kans op verandering kleiner. Gelukkig is het omgekeerde óók waar. Als een coach goed luistert en de juiste vragen stelt gaat de coachee verandertaal spreken. En verandertaal is – zeker bij herhaling en met emotionele lading – een goede voorspeller voor verandering. Het goede nieuws is dus dat er een methode bestaat waarmee je prettige gesprekken kunt voeren die echt leiden tot gedragsverandering. Het slechte nieuws is dat die methode niet gemakkelijk te leren is. William Miller, de grondlegger van de methode, schreef het voorwoord en zegt daarin: ‘It takes time to develop skillfulness with this method. Be patient with yourself as you learn!’ Sergio hoopt de vele professionals die deze methode nu aan het leren zijn – MGV is hot – te ondersteunen met een lekker leesbaar boek, waar de essentie van de methode in beschreven staat.

    Wie mensen wil motiveren heeft zijn oren harder nodig dan zijn mond. Als coachend professional weet je dat motivatie de sleutel is tot verandering. Maar hoe kun je effectief de motivatie vergroten? Uit onderzoek blijkt dat veel dingen die we gewend zijn te doen, averechts werken. Overtuigen, oplossen, adviseren: ze maken de kans op verandering vaak kleiner. Wat wel werkt? Luisteren, compassie tonen, samenwerken en verandertaal ontlokken. Dit boek leert je hoe je dat doet. Dit is het eerste deel van een trilogie over coachen op basis van wetenschappelijke inzichten. Met Coachen 3.0 – Motiverende gespreksvoering in handen zullen je gesprekken totaal anders verlopen met als resultaat: meer motivatie bij je coachee en meer voldoening bij jou. Deel 2 zal gaan over Oplossingsgericht Coachen en deel 3 over Coachen met ACT. Sergio van der Pluijm studeerde Algemene Sociale Wetenschappen en werkte 15 jaar lang in het reclasseringsveld. Het bleek een mooie en rijke leerschool rondom termen als motivatie, weerstand, en gedragsverandering. Hij verdiepte zich in diverse coach-methoden en gelooft nu dat coachende professionals vaak veel effectiever kunnen werken met meer plezier en minder moeite. Eind 2009 richtte hij Bureau Bewezen Effect op en sindsdien ontwerpt en verzorgt hij breinvriendelijke trainingen voor coachende professionals in onderwijs, zorg en het publieke domein. ‘Sergio beschrijft Een combinatie van vaardigheden die mensen werkelijk helpt om stappen te zetten richting positieve verandering.’ William R. Miller, PhD., Emeritus Distinguished Professor of Psychology and Psychiatry, The University of New Mexico. ‘Met dit heldere, overzichtelijke en vooral praktische boek zou het zomaar kunnen dat ook jij gegrepen wordt door MGV.’ Rik Bes, Centre for Motivation and Change, Hilversum
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 176mm x 248mm
    Aantal pagina's : 176
    Uitgeverij : Bureau Bewezen Effect
    ISBN : 9789492723215
    Datum publicatie : 06-2018
  • Inhoudsopgave
    Inhoud Voorwoord William R. Miller Voorwoord Rik Bes Inleiding 1 Motiverende gespreksvoering: samenwerken richting verandering MGV: een gespreksstijl gericht op samenwerking Motivatie: intrinsiek of extrinsiek? De effectiviteit van MGV Wanneer MGV wel of niet inzetten? 2 Je reparatiereflex werkt averechts De reparatiereflex Verandertaal Soorten verandertaal De beslissingsbalans Waarom verandertaal ontlokken wérkt 3 Je basishouding kan een geschenk zijn Kwaliteiten van een betrouwbare gesprekspartner Dans de soca De attitude met de 5 a’s 4 Goed gereedschap doet zijn werk Open vragen Wat kan er misgaan bij het stellen van een vraag? Reflectief luisteren Reflecties en de communicatieloop Verschillende soorten reflecties Bevestigen Samenvatten Informatie uitwisselen Herkaderen 5 De motivatiedans: processen in een gesprek De vier processen Het eerste proces: engageren Het tweede proces: focussen Het derde proces: ontlokken Het vierde proces: plannen Gereedheid herkennen Een actieplan formuleren 6 Verandertaal ontlokken in de praktijk De taal van het willen Twaalf manieren om verandertaal te ontlokken Doelen en waarden verkennen De taal van het kunnen Tien manieren om vertrouwenstaal te ontlokken Verandertaal herkennen Verandertaal versterken De taal van commitment Commitmenttaal ontlokken 7 Weerstand verwelkomen en ombuigen Wat is weerstand eigenlijk? Behoudtaal Wrijving Verzet Reflectief luisteren kan altijd Als de coachee kritiek op je heeft Verder leren Tot besluit Over de auteur Dankwoord Literatuurlijst
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 27,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Op werkdagen voor 21:00 besteld, morgen in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen