Samenvatting
Passend onderwijs vindt plaats in de klas. Het is dus duidelijk dat de leraar ertoe doet. Om passend onderwijs vorm te geven, moet aan zowel startende als ervaren leraren professionalisering worden aangeboden en moeten zij een beroep kunnen doen op handelingsgerichte ondersteuning, begeleiding en/of coaching. In de praktijk blijken leraren na ondersteuning of begeleiding vaak wel blij met tips, adviezen en concrete voorstellen, maar geven ze regelmatig aan niet te weten hoe ze dit zelf elke dag in de praktijk kunnen brengen. Advies en begeleiding alleen zijn dus niet altijd toereikend. Co-teaching als vorm van coaching-on-the-job, waarbij een collega of deskundige als evenwaardige partner met de leraar in de klas werkt, biedt de coaching direct in de situatie aan, zodat begeleidingsadviezen meteen kunnen worden uitgeprobeerd. Het vergroot de handelingsvaardigheid van de leraar en voorziet hem of haar van krachtig en doeltreffend gereedschap. Het vergroot de kennis en vaardigheden en verbetert attitudes van de leraar en rust daarmee de leraar aantoonbaar beter toe voor de onderwijsuitdagingen van vandaag en morgen. Co-teaching biedt daarmee meer mogelijkheden dan alleen 'extra handen in de klas'. In deze herziene, geactualiseerde uitgave wordt niet alleen aandacht geschonken aan het traject co-teaching, de benodigde competenties van de co-teacher en mogelijke opbrengsten, maar vind je ook nieuwe inzichten, praktijkervaringen en praktische formats voor onder andere evaluatie en observatie.