Samenvatting
Bij de meeste Nederlandse gemeenten staat citymarketing hoog op de beleidsagenda. Van Den Helder tot Terneuzen en van Valkenburg tot Groningen investeren bestuurders vol enthousiasme in de marketing van hun stad. Met nieuwbouwprojecten, evenementen en campagnes trachten gemeenten bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen aan te trekken en voor de stad te behouden. Leek de toenemende aandacht voor citymarketing aanvankelijk nog een hype, nu is het thema niet meer weg te denken uit het lokale beleid. Citymarketing is een heus vakgebied geworden met eigen netwerken, congressen en discussiefora. Voldoende reden om de balans op te maken en de ontwikkelingen in de citymarketing eens kritisch te beschouwen. Wat is de opgave van citymarketing en wie zijn er zoal bij betrokken? Welke instrumenten staan de citymarketeer ter beschikking en hoe kunnen ze worden ingezet? Hoe bepaal je de identiteit van de stad en welke rol speelt de gebouwde omgeving daarbij? Wat kunnen we leren van praktijkvoorbeelden van citymarketing? Dit soort vragen en nog meer antwoorden vindt de lezer in Citymarketing voorbij de hype. In het boek geven zeventien deskundigen uit de wetenschap en de advieswereld in kort bestek hun visie op citymarketing. Die bundeling van analyses levert tal van interessante inzichten, methoden en lessen voor de beleidspraktijk op. Het boek geeft de stand van zaken in de citymarketing weer en is daarmee verplichte kost voor iedereen die in het vakgebied zit of er zich in wil verdiepen.