Samenvatting
Een goede bedrijfsvoering vraagt inzet op tien strategische thema’s Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe geef je vorm aan hybride werken en laat je de organisatie goed draaien in de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. De kern van goede bedrijfsvoering blijkt te zitten in deze tien strategische thema’s: - Nieuwe thema’s: word wendbaar en schokbestendig, ga hybride en datagedreven werken, geef vorm aan digitale transformatie en verduurzaam. - Tijdloze thema’s: blijf effectief en productief, houd je basis op orde, blijf een aantrekkelijke werkgever en kijk naar jouw rol. Bij elk thema geeft Huijben een praktische aanpak en handige checklist waarmee je jouw organisatie beter laat presteren en samenwerken. Ben je bezig met jouw bedrijfsvoering als directielid, manager, stafhoofd of vanuit ICT, informatievoorziening en financiën? Dan is dit een onmisbaar boek voor jou. Maar ook als organisatieadviseur of student met interesse in organisatieontwikkeling en de rol van bedrijfsvoering daarin kun je je hart ophalen. Mark Huijben, organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met het proefschrift Overhead Gewaardeerd, over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties.