Samenvatting
Met wie uit het verleden zou jij willen chatten? Napoleon misschien? In Chatten met Napoleon lees hoe je met hulp van generatieve AI een virtueel gesprek kunt voeren met historische figuren, van Cleopatra tot Einstein. En dat niet alleen, want de mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI, zoals ChatGPT en andere tools, zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én verantwoorde manier gebruik van maken? Dit boek geeft antwoord op die vraag. Het is geschreven voor docenten, van voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs. Experts Barend Last en Thijmen Sprakel leggen uit hoe generatieve AI werkt; een vorm van kunstmatige intelligentie die op basis van data en training nieuwe, originele content creëert. Ook vertellen ze hoe je de beste prompts schrijft en hoe je de uitdagingen rondom bijvoorbeeld toetsing, schrijfopdrachten of het kritisch evalueren van resultaten aangaat. De ontwikkelingen rondom AI gaan razendsnel. In deze nieuwe editie zijn diverse hoofdstukken en werkvormen geactualiseerd met nieuwe inzichten uit onderzoek en praktijk. De auteurs geven concrete handvatten om de vele mogelijkheden van generatieve AI in het onderwijs in te zetten. Het leeuwendeel van het boek bestaat dan ook uit werkvormen die direct zijn te gebruiken of die inspireren en aanzetten tot experimenteren. Een echt praktijkboek dus, boordevol voorbeelden, tips, en werkvormen. Een boek met handvatten voor docenten om hun onderwijspraktijk aan te passen aan een wereld waarin generatieve AI niet meer is weg te denken. Dit vraagt moed, maar is ook een reis die de moeite waard is. Reis je mee? De auteurs zijn de perfecte gidsen op deze reis. Barend Last schreef eerder de succesvolle boeken ‘Blended learning en onderwijsontwerp’ en ‘Blended learning in de praktijk’. Hij treedt regelmatig op als spreker en docent, en is eigenaar van zijn eigen training- en adviesbureau (www.barendlast.com). Thijmen Sprakel is docent Engels en docent muziek. Als e-coach heeft hij zich jarenlang beziggehouden met digitale didactiek en onderwijstechnologie.Hij speelt geweldig flamencogitaar en schrijft graag over onderwijs op zijn blog edukitchen.nl.