Samenvatting
Binnen het sociaal werk krijgen hulpverleners vaak te maken met complexe en meervoudige problematiek. Dat vraagt om een integrale en interdisciplinaire aanpak, om zo uiteindelijk te komen tot duurzame verbeteringen voor de cliënt. Casemanagement is als methodiek uitstekend geschikt voor deze manier van werken; er wordt vraaggestuurd gewerkt en de samenwerking tussen vertegenwoordigers van verschillende beroepsgroepen binnen het sociaal werk staat centraal. In de vorige druk werd omgevingsgericht werken geïntroduceerd. Daar is in deze herziene druk nog meer aandacht voor en het begrip wordt ook naar een hoger niveau getild. Professionals (in opleiding) in het sociaal en agogisch domein leren hoe ze vanuit hun casemanagementtaken de leefomgeving een impuls kunnen geven om deze vitaler te maken. Het vraagt hen om naar de achterliggende structurele factoren te kijken. Zo kunnen zij de problematiek ook boven het individuele niveau uit tillen en maatschappelijke aanpassingen initiëren om onderliggende structuren te verbeteren. Soms leidt zo'n analyse van het krachtenveld tot het (idealiter) organiseren van een tegenmacht. Daarom staat het boek ook stil bij strategie. Het boek is een aanrader voor zowel aankomend professionals als mensen die al werkzaam zijn binnen het sociaal werk. Naast theorie en tips en trucs, bevat het ook praktijkvoorbeelden en verdiepende opdrachten, zodat je als (aankomende) professional ook de gelegenheid krijgt om een visie te ontwikkelen die boven de methodiek uitstijgt. Over de auteurs Jaap Bruijn is hogeschooldocent aan de Hanzehogeschool Groningen en bekend met de veranderingen in het sociaal werk en de jeugdhulpverlening, en de daaruit volgende veranderingen in het hbo sociaal werk en pedagogiek. Als trainer-coach van professionals die werken in multiprobleemsituaties en begeleider van sociale teams wordt hij direct geconfronteerd met de ontwikkelingen in de praktijk van de sociaal en (ped)agogische professional. Nora van Riet was opleider-adviseur Methodiekontwikkeling en Deskundigheidsbevordering en docent aan de Voortgezette Opleiding van de Hogeschool van Amsterdam.