Samenvatting
(Aankomende) docenten die zich willen richten op de ontwikkeling van leren vanuit de eigen verantwoordelijkheid zullen in Actief leren: bronnenboek veel bruikbare aanwijzingen en concrete voorbeelden vinden. Ook voor het Dalton- en Jenaplanonderwijs en de Vrije School biedt het boek goede aanknopingspunten.
Waarom kiezen voor Actief leren: bronnenboek?
* Zet de betekenisvolle leertaak centraal;
* bevat veel duidelijke voorbeelden;
* ook aanknopingspunten voor het Dalton- en Jenaplanonderwijs.
Bij actief leren staat de betekenisvolle leertaak centraal. Actief leren: bronnenboek besteedt daarom veel aandacht aan uiteenlopende betekenisvolle leertaken, met veel concrete voorbeelden. Daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen op het leren aan de betekenisvolle leertaak voor te bereiden, tijdens het leren te begeleiden en achteraf betekenisvol te beoordelen. Actief leren: bronnenboek is geschikt voor de pabo. Het is ook beschikbaar als e-book.
Actief leren: Bronnenboek maakt onderdeel uit van een serie over leren. De andere twee boeken uit deze serie zijn Effectief leren: Basisboek en Samenwerkend leren: Praktijkboek.
Wat is nieuw in de vierde editie van Actief leren: bronnenboek?
In de vierde editie van Actief leren: bronnenboek zijn begrippen aangepast, voorbeelden geactualiseerd en achtergronden met recentelijke studies aangevuld. In het laatste hoofdstuk is een uitvoerige beschrijving van een experiment rond betekenisvolle taken in het hoger onderwijs toegevoegd.
Online ondersteuning
Op de ondersteunende website vinden studenten toetsen, samenvattingen, video's en opdrachten. Docenten kunnen zelf toetsen samenstellen met Toets-op-Maat.
Over de auteurs
De boeken uit de serie zijn geschreven door Sebo Ebbens en Simon Ettekoven. Ze baseren hun kennis op langjarige ervaring 'voor de klas', en een inmiddels twintigjarige praktijk van training en begeleiding van docenten, van basisonderwijs tot universitair onderwijs.