Samenvatting
Je hebt het gevoel dat je organisatie het écht anders moet doen, maar je weet nog niet hoe. Toch vraagt de markt om nieuwe aanpakken. Laat je inspireren door bedrijven die het fundamenteel anders hebben gedaan en daarmee echt iets veranderd hebben in de levens van alle betrokkenen.
Briljante businessmodellen biedt deze inspiratie en is praktisch toepasbaar voor je eigen organisatie. De briljante businessmodellen schitteren door verschil. Tegelijk zijn ze zonder uitzondering:
1 Visiegedreven vanuit de overtuiging hoe het echt anders moet.
2 Volhardend, radicaal en consequent in het businessmodel.
3 Baanbrekend in het leven van mensen en de spelregels in de markt.
Zestien briljante businessmodellen laten stuk voor stuk zien dat het onmogelijke mogelijk is op een verrassend eenvoudige manier. Ze raken je uit onverwachte hoek. Ervaar hoe:
- VOC & Raiffeisen het fundament hebben gelegd voor NV en coöperatie.
- Efteling & AFC Ajax onuitwisbare herinneringen maken.
- Ristorante D'O & Iittala het verhaal op tafel krijgen.
- Albert Heijn & Home Plus bieden wat mensen nog niet weten te willen.
- Duvel & Illy b(r)ouwen met ambachtelijke producten.
- IKEA & LinkedIn de klant aan het werk zetten.
- Zara & Zappos klantcontact de macht geven.
- Aravind & NH zorg aan veel meer klanten bieden voor lagere prijzen.
Jeroen Kemperman, Jennifer op 't Hoog (beide Achmea) en Jeroen Geelhoed (&samhoud) delen hun fascinatie voor bedrijven die de wereld op z'n kop zetten en waarde creëren op een baanbrekende manier. Samen met case auteurs hebben zij een zoektocht gedaan naar inspirerende businessmodellen.