Samenvatting
Onze kennis over de werking van het brein en de consequenties daarvan voor leren en ontwikkelen wordt bijna met de dag groter. Nu is er eindelijk ook een boek over breinleren dat het docenten in het voortgezet onderwijs en op mbo's en hbo's mogelijk maakt deze breinprincipes in hun lessen toe te passen. In haar nieuwste boek, Brein in onderwijs, start Ria van Dinteren met een kort overzicht van 150 jaar ontwikkeling: van schoolbord naar nu. Wat betekent de huidige situatie voor jou als docent als je breinvriendelijker wilt lesgeven? Na dit theoretische kader volop aandacht voor de praktijk: per onderwijstype - vo, mbo, hbo - beschrijft van Dinteren een case. Vanuit die cases geeft ze aan hoe je je onderwijs breinvriendelijker kunt maken. Natuurlijk ben je als docent gebonden aan het onderwijsplan en -doelstellingen maar binnen die kaders heb je heel veel mogelijkheden om je lessen beter aan te laten sluiten bij de werking van het brein. Zo worden je lessen niet alleen leuker maar leren je leerlingen ook makkelijker en beklijft de stof beter. Het bijzondere aan dit boek zijn de bijgeleverde interactieve kaarten waar breinkennis vertaald is in vijf principes: veiligheid, voeding, emotie, verbinding en verwerking. Op elke kaart staat een principe uitgewerkt in kernwoorden en tips voor docenten. Zo kun je heel makkelijk je lessen toetsen op breinvriendelijkheid. Inclusief een kaart over de werking van het puberbrein.