Samenvatting
Professionals in onderwijs, zorg en welzijn stimuleren op doelgerichte wijze bij kinderen en volwassenen processen van leren, ontwikkeling en zelfredzaamheid. Goed onderzoek kan waardevolle inzichten opleveren in hoe dit verloopt en hoe effectief de gekozen middelen en aanpakken zijn. Hoe doe je zulk onderzoek, hoe leer je dat en waar moet je op letten, zodat de resultaten kloppen en bruikbaar zijn?
Dit boek bevat 50 teksten in volgorde van alle fasen van onderzoek. De teksten kunnen afzonderlijk worden gelezen en bieden uitleg en achtergronden bij een aantal soorten onderzoek en bruikbare methoden en technieken, aangevuld met voorbeelden en praktische suggesties. Bij elke onderzoeksfase worden kritische aanwijzingen gegeven voor het bewaken en verhogen van de kwaliteit en de opbrengst.
Het boek is bedoeld voor studenten, docenten, professionals en onderzoekers op HBO- en WO-niveau. Het biedt een grondige kennisbasis voor het opzetten, uitvoeren, rapporteren, begeleiden, beoordelen en benutten van onderzoek. Het is een neerslag van kennis over en ervaring met het opzetten, uitvoeren en verslag doen van onderzoek, en van rijke ervaringen bij het begeleiden van onderzoeken van studenten, professionals, onderzoekers en promovendi.
Over de auteur
Karel Stokking studeerde pedagogiek, promoveerde op enkele grondslagen van sociaalwetenschappelijk onderzoek en werkte als leerkracht, onderzoeker en opleider. Hij is emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Veel van zijn onderzoeken gingen over invoering, verloop en effecten van verbeteringen en innovaties in onderwijs, opleiding en educatie.