Samenvatting
Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op! In dit boek licht Marzano 16 concrete lesstrategieën toe om aandacht en betrokkenheid te creëren. Bij iedere strategie komen vier vragen aan bod die leerlingen zichzelf stellen: Hoe voel ik me?, Ben ik geïnteresseerd? Is dit belangrijk? Kan ik dit?
De antwoorden hierop bepalen in grote mate hoe betrokken leerlingen zich voelen bij de activiteiten in de klas. Dit boek biedt inspiratie voor het creëren van een klassenklimaat waarin betrokkenheid de norm is - en niet langer de uitzondering.
Als leerlingen niet betrokken zijn bij je les, is er weinig kans dat ze er iets van opsteken. Wat je doet in de klas beklijft pas echt als leerlingen ervan overtuigd zijn dat het belangrijk voor ze is en dat ze er iets mee kunnen. Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op! Robert Marzano werkt hierbij vanuit 4 vragen die je kunt stellen vanuit het perspectief van een leerling: Hoe voel ik me? Ben ik geïnteresseerd? Is dit belangrijk? Kan ik dit? De antwoorden hierop bepalen in grote mate hoe betrokken leerlingen zich voelen bij de activiteiten in de klas. In zijn boek geeft Marzano 16 concrete strategieën om aandacht en betrokkenheid te creëren. Hij gaat daarbij uit van wetenschappelijk onderzoek dat hij vertaalt naar de praktijk. Laat je inspireren door dit boek! Creëer een klassenklimaat waarin betrokkenheid de norm is - en niet langer de uitzondering.