Samenvatting
Het nieuwste boek van klinisch psycholoog Fredrike Bannink en gzpsycholoog René den Haan laat zien hoe de interactie met patiënten (en hun naasten) of met collega's kan veranderen van 'lastig' naar optimaal.
Het vastlopen of mislukken van behandelingen wordt vaak toegeschreven aan 'lastige' patiënten. In vele gevallen betreft het 'beterweters': patiënten die menen het beter te weten of het inderdaad beter weten. De auteurs stellen echter dat lastige patiënten niet bestaan. Lastige interacties wél, en daar kan wat aan gedaan worden. Dit boek beschrijft hoe een behandeling kan mislukken, met de behandelaar in plaats van de patiënt in de hoofdrol, en zes manieren waarop een behandeling kan slagen. Er is eveneens aandacht voor onvrijwillige patiënten, dwang en drang, voortslepende behandelingen zonder resultaat, onverklaarde lichamelijke klachten, crisissituaties, suïcide, en patiënttevredenheid.