24-02-2023
Waardevol voor de praktijk
Boek is goed opgebouwd, heel duidelijk. Het taalgebruik is heel prettig en toegankelijk voor pedagogisch medewerkers. De inhoud is direct toepasbaar in de praktijk, ook als losse onderdelen.
Goed opgebouwd
Toepasbaar in de praktijk
Misschien een link of QR code naar
Geplaatst door Lisa
uit Maastricht , leeftijd 40-49
Waardeert het boek met een 9.5 uit 10
07-12-2017
Inspirerend en praktisch goed inzetbaar
Hallo Jessica, Een korte introductie, ik ben Minke Morks en pedagogisch coach bij Dak kindercentra. Ook ik ben gevraagd door mijn manager Els Koldenhof feedback te geven op het boek “betekenisvol werken in de Buitenschoolse tijd”. Om te beginnen is het boek is gemakkelijk te lezen en al meteen inspirerend. Het geeft veel ideeen en is praktisch goed inzetbaar. Samen met twee unitmanagers ben ik aan de slag gegaan met een team, met beide een gerichte vraag. In het ene team ben ik aan de slag gegaan met het maken van de scan, daarna hebben we doelen gemaakt en prioriteiten gesteld. Omdat het team aangaf eerst de taakverdeling in orde te willen hebben zijn we gestart bij de rollen en de taken in het team. Eerst hebben we een vorm van het kwaliteitenspel ingezet, en de kwaliteiten van de pedagogisch medewerkers aan de rollen in een team gekoppeld. Vanuit daar hebben we met het team gesproken over een divers activiteitenaanbod en hoe je met kinderen aan de slag kunt. Wat ik heel handig vind aan de scan, is dat je met het team een stappenplan kunt bedenken dat bij de behoeftes van het team past. Dit zorgt dan weer voor meer draagvlak in het team. Ook uit het hoofdstuk spel en werkvormen kun je veel halen, ik gebruik de werkvormen ook wel als “opwarmer” om de werkvormen alvast te ervaren. Toch kan ik nog zelf dingen aanvullen mocht ik daar het nut van zien. In het andere team start ik met het invullen van de scan en het stellen van doelen en prioriteiten. Daar is de behoefte meer het gestructureerd aanbieden. Leuk te merken dat het niet zo uitmaakt waar je precies mee begint. Het boek biedt dus structuur, maar ook ruimte. De scan vind ik ook inspirerend omdat het waardevol is om te bepalen of je echt naar een 4 wilt, of niet en waarom wel of niet. Het analyseren van hoe pedagogisch medewerkers met kinderparticipatie bezig zijn werkt dan ook goed. Goed om nog aandacht te besteden aan het borgen en evalueren. Ook nog opvallend en behulpzaam is de mindmap die al uitgewerkt is, waardoor het helder wordt dat activiteiten bedenken helemaal niet moeilijk hoeft ze zijn. Kortom, • Inspirerend (voorbeelden en werkvormen per leeftijdsgroep!)(veel handvatten hoe je precies kinderparticipatie kunt organiseren) • Biedt structuur • Ruimte voor eigen inbreng • Beginnen waar je wilt of gebruiken wat je wilt • Handige werkbladen Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Met vriendelijke groet, Minke Morks Pedagogisch coach
Inspirerend
Praktisch goed bruikbaar
Geplaatst door Morks
uit Den haag , leeftijd 40-49
Waardeert het boek met een 8.5 uit 10
08-03-2017
Goed boek,helder en duidelijk
Makkelijk om mee te werken.
Geplaatst door jo
Waardeert het boek met een 8 uit 10
26-01-2017
betekenisvol werken in bst
een goede leidraad voor iemand die pas gestart is in buitenschoolse opvang erg goed tips die veel werk besparen
Geplaatst door lips ann
uit aalter oost-vlaanderen , leeftijd 40-49
Waardeert het boek met een 9 uit 10
03-03-2016
De titel triggert je om het boek te gaan lezen
Een zeer inhoudelijk en praktisch boek die voor meerder niveaus geschikt is. Je kunt na het lezen van het boek op direct in de praktijk gaan werken met thema's op een manier waarmee je echt samen werkt met de kinderen in plaats van alles zelf gaat voorbereiden. Ik vind het zeker een aanrader voor studenten om dit boek aan te schaffen ter voorbereiding ook op de praktijk.
Geplaatst door José
uit Zuidbroek , leeftijd 30-39
Waardeert het boek met een 10 uit 10