Fragment
...........................De persoon of het onderwerp van onreinheid wordt op de derde dag en op de zevende dag besprenkeld zodat deze op de achtste dag weer rein is.
Vanwege deze tweede vorm van mikwe spreekt Rabbi Yosef Dov Soloveitchik het citaat uit dat in Yirmiyahu (Jeremia) 17:13 staat; “de mikwe van Israël is G’d” aangezien het volk van Israël zelf geen vergeving kan verzorgen, want dat moet G’d doen. Om die reden wordt de tekst in Jeremia vaak veranderd in “de hoop van Israël is G’d”.
Israël hoeft niet te vrezen, G’d komt hen tegemoet met hulp om hen om te laten keren, namelijk als ze Teshuvah doen.
Door onderdompeling in het mikwe, het water van Teshuvah, zijn de Joden in staat om de eeuwigdurende huwelijksbelofte met G’d te bekrachtigen en te verkwikken.
Met die huwelijksbelofte bedoel ik het huwelijksverbond dat G’d met het volk is aangegaan toen ze bij de berg Horeb waren.
Samenvattend zijn door Rabbi Yosef Dov Soloveitchik voor de uitvoering van de doop twee manieren omschreven, namelijk de reiniging door onderdompeling en de reiniging door besprenkeling.
Daarnaast is het van belang dat degene die zich onderdompelt zijn schuld en overtreding aan G’d belijdt.
Hardop belijden is onderdeel van Teshuvah zoals we kunnen lezen in Torah................................................
×