Samenvatting
In de tweede editie die voor het eerst in 1983 verscheen is er veel aandacht voor spoorwegbruggen in uiteenlopende gedaantes in de rivierendelta Nederland en voor de restauratie van historisch belangrijk materieel in dat land. In het Belgische deel wordt onder andere stilgestaan bij de merkwaardige NMBS/SNCB locomotief 3927 waarvan sindsdien niets meer is vernomen. Er is veel aandacht voor het toen nog ongelofelijk geschakeerde rollend materieel waarmee de dagelijkse diensten werden verzorgd in het binnenland en bij het grensoverschrijdend verkeer. Dat geldt evenzeer voor inmiddels bijna vergeten activiteiten op tramsporen. Voor Luxemburg zijn er weer de tentoonstellingstreinen en de nodige bewegingen op industriesporen waar nog zes stoomlocomotieven reden. Op de hoofdsporen reed nog opvallend veel diesel tractie Het boek verscheen in de periode dat de allereerste oranjekleurige TGV's hun gestroomlijnde neuzen in de Benelux lieten zien. Met zo'n 230 stemmige zwart/wit foto's en veel informatie in het Nederlands en in het Frans. Bovendien zijn er materieel lijsten van de drie landen en verhelderende kaartjes.