Samenvatting
Ben Sledsens’ utopische verhalen in olieverf en acrylKunstenaar Ben Sledsens (°1991) combineert een diepgaande kennis van de beeldtraditie met zijn eigen mythologie. Hoewel zijn landschappen, portretten, historische en dagelijkse taferelen een idyllische uitstraling hebben, schuilen in zijn scenografie ook een zekere spanning en mysterie. Zijn composities bouwt hij steeds op rond een moment van climax met een open begin en einde. Door het hergebruik van motieven, thema’s, objecten en poses creëert Sledsens een intrigerende puzzel van referenties en bouwt hij een herkenbaar, coherent, romantisch en utopisch oeuvre uit.Deze publicatie bundelt Sledsens’ recentste werk, van 2018 tot nu.
Ben Sledsens’ utopische verhalen in olieverf en acrylKunstenaar Ben Sledsens (°1991) combineert een diepgaande kennis van de beeldtraditie met zijn eigen mythologie. Met zijn grootschalige canvassen toont hij ons fragmenten uit zijn imaginaire wereld, een Utopia waarin hij zelf wil leven. Zijn kleuren en herinterpretaties van het landschap doen denken aan kunstenaars als Henri Matisse, Pierre Bonnard, Claude Monet, Henri Rousseau en Pieter Bruegel de Oude.Hoewel zijn landschappen, portretten, historische en dagelijkse taferelen een idyllische uitstraling hebben, schuilen in zijn scenografie ook een zekere spanning en mysterie. Zijn composities bouwt hij steeds op rond een moment van climax met een open begin en einde. Door het hergebruik van motieven, thema’s, objecten en poses creëert Sledsens een intrigerende puzzel van referenties en bouwt hij een herkenbaar, coherent, romantisch en utopisch oeuvre uit.Deze publicatie bundelt Sledsens’ recentste werk, van 2018 tot nu.Met tekstbijdragen van Herwig Todts (conservator moderne kunsten KMSKA) en Stefan Weppelmann (Direktor Museum der bildenden Künste Leipzig).