Samenvatting
Je bent een betrokken leerkracht en zet alles op alles om de lessen voor kinderen zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Ook voor de kinderen bij wie het leren anders gaat. Ze zijn vindingrijk, hebben moeite met het gestructureerd vertellen van een verhaal, dwalen weg bij je instructie, zijn creatief, voelen dingen goed aan, hebben moeite met spelling en halen bij rekenen getallen door elkaar. Het zou goed kunnen zijn dat je een beelddenker in je groep hebt. Bij de meeste kinderen die ouder worden verandert het denken, ze gaan steeds meer in taal denken. Het kind wordt een taaldenker. Bij een groot aantal kinderen gaat het anders. Zij blijven eerst denken in beelden en zoeken dan de taal erbij. We noemen ze beelddenkers. In het huidige onderwijs wordt vooral een beroep gedaan op de linkerhersenhelft, de talige helft, en dit is over het algemeen de zwakkere kant van een beelddenker. Om beide type kinderen tot hun recht te laten komen is het van belang dat leerkrachten hun onderwijs aan kunnen passen. Maar hoe doe je dat dan? Je onderwijs aanpassen voor kinderen die in beelden denken? En werkt het alleen voor hen? Tineke Verdoes is leerkracht, remedial teacher, spreekster, maar vooral ervaringsdeskundige op het gebied van beeldenken. Als kind zette ze al strategieën in om zich de aangeboden stof eigen te maken. En in haar onderwijs ontwikkelde ze succesvol vele nieuwe manieren. In deze uitgave neemt ze je, aan de hand van talloze voorbeelden, mee in de wereld van het beelddenken en deelt ze met jou manieren van lesgeven waardoor het werken met de beelddenkers in jouw klas een feestje wordt. Alle kinderen in de groep hebben profijt van de beschreven aanpak, Voor de kinderen met een leerprobleem dat voortkomt uit ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie of een andere beperking kan een wereld opengaan.