Samenvatting
Flaptekst
Hoe beleidsprocessen de beleving van geluid beïnvloeden. Hoe ontstaat overlast van vliegtuiggeluid? Uit bestaand onderzoek blijkt dat de geluidbelasting, het aantal decibel, overlast onvoldoende verklaart. Daarom is in deze studie een andere weg bewandeld. Onderzocht is hoe beleidsprocessen de beleving van geluid beïnvloeden. Is het denkbaar dat het overlastbeleid de geluidhinder niet zozeer vermindert maar juist veroorzaakt? Christian Bröer heeft in Nederland en Zwitserland onderzocht hoe beleidsmakers vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw omgaan met geluidbelasting van de burgerluchtvaart. Zijn studie laat zien dat in het overheidsbeleid denkbeelden liggen besloten, die door maatregelen en conflicten aan burgers worden opgedrongen. Uit een analyse van interviews, brieven, klachten en inspraakreacties van burgers blijkt dat het beleid bepalend is voor de wijze waarop mensen geluidbelasting ervaren. In Zwitserland ervaren mensen dezelfde vliegtuiggeluiden anders dan in Nederland omdat het beleid daar anders is. Dit onderzoek werpt nieuw licht op de relatie tussen politieke processen en de beleving van burgers aan de hand van een typisch hedendaags sociaal probleem.