Samenvatting
In dit boek staat de begeleiding van begaafde leerlingen die hun aanleg niet verzilveren in hoge schoolprestaties centraal. Je maakt kennis met een omschrijving van onderpresteren die niet alleen iets zegt over de leerling, maar ook over zijn leeromgeving. Leerlingen `zijn niet los verkrijgbaar . Dat betekent dat hun gedrag niet alleen maar door de interactie tussen henzelf, hun aanleg en de leerstof bepaald wordt. Er zijn ook mensen bij betrokken. Een leerling die onderpresteert geeft een boodschap af die iets zegt over zijn educatieve behoeften: didactisch én pedagogisch! Het perspectief dat zo ontstaat, is de basis voor de kansen die jij als leraar hebt, om deze leerlingen te begeleiden. Je krijgt inzicht wat het betekent als een begaafde leerling wel presteert, maar niet leert. Je ontdekt hoe het komt dat niet elke begaafde leerling die minder presteert dan jij verwacht, een onderpresteerder is. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen? Hoe kan creatief denken jou als leraar helpen, om onderpresteerders effectief te gaan begeleiden? In deze Knapzak Praktijkgids geeft Eleonoor van Gerven je tools en tips voor de begeleiding van begaafde onderpresteerders