Samenvatting
In Beeldonderwijs en didactiek wordt vanuit de visie dat beeldtaal en spreektaal beide worden gebruikt als communicatiemiddel de verwantschap tussen taalonderwijs en beeldonderwijs duidelijk. Zo wordt het belang van beeldonderwijs benadrukt. Op een toegankelijke wijze komen alle relevante aspecten van beeldonderwijs in samenhang aan bod. Op een heldere en gevarieerde manier bespreekt, verklaart en onderbouwt het boek de mogelijkheden van beeldonderwijs in de schoolpraktijk. Zowel het maken van beelden als het beschouwen ervan komen aan de orde. Studenten krijgen ook veel ideeën voor de stagepraktijk aangereikt. Het boek is erop gericht leerkrachten zelf verantwoording te laten dragen voor wat zij hun leerlingen aan beeldonderwijs aanbieden. Het geeft heldere informatie aan studenten die zich willen specialiseren in beeldonderwijs en biedt onmisbare basiskennis en informatie voor nlo-studenten en studenten van de eerstegraadsopleiding. Voor deze zesde druk is het hoofdstuk over creativiteit beter gestructureerd en herschreven. Er is nu ook meer aandacht voor recente ontwikkelingen in het denken over het onderwijs. - Een betrouwbaar handboek over beeldonderwijs en de mogelijkheden ervan binnen de schoolpraktijk; - behandelt alle relevante aspecten van het beeldonderwijs in samenhang; - richt zich op het maken van beelden, én op het beschouwen ervan. Op www.beeldonderwijsendidactiek.noordhoff.nl biedt Noordhoff digitale ondersteuning bij dit boek voor studenten en docenten. De website bevat onder andere extra oefenmateriaal, toetsen, suggesties voor eigen onderzoek en hulpmiddelen bij het maken van een planning. De auteurs Ben Schasfoort schreef ook De basis van beeldbeschouwen. Schasfoort was leraar in het basisonderwijs en tekenleraar in het voortgezet onderwijs en op de pabo. Hij werkte meer dan twintig jaar als leerplanontwikkelaar bij SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Ook was hij als docent verbonden aan verschillende academies voor beeldende kunsten.