Samenvatting
Hoe kan het dat zo veel kinderen met een enorme potentie niet meekomen in het onderwijs? Dat ze vastlopen, onderpresteren of – in het ergste geval – ziek en gefrustreerd helemaal niet meer naar school gaan? Ongeveer een op de vijf kinderen is beelddenker en heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Het zijn de kinderen die nog heel lang letters en cijfers blijven spiegelen en geneigd zijn van rechts naar links te lezen. Kinderen die eerst het grote geheel moeten begrijpen voor ze zich op details kunnen richten. Hun talenten, diepe inzichten, creativiteit en gevoeligheid komen in het basis- en voortgezet onderwijs nauwelijks aan bod. Als moeder van twee beelddenkers verdiepte Natasja Esmeijer zich in de grote verschillen tussen kinderen met een dominante linker- en een dominante rechterhersenhelft. Ze brengt op toegankelijke wijze recent wetenschappelijke onderzoek hierover bijeen. Aangevuld met adviezen en oefeningen vormt dit boek een compleet naslagwerk voor iedereen die beelddenkers beter wil begrijpen. ‘Natasja Esmeijer heeft baanbrekend werk verricht door in haar boek helder te formuleren welke leerstrategieën voor welke leerlingen geschikt zijn en waarom. Ze heeft zich een weg gebaand door de ‘jungle’ van theorieën en onderzoeken en voor ouders en leerkrachten een ‘begaanbaar pad’ gecreëerd met veel praktische handreikingen. Een houvast en must-read, zowel in het onderwijs als thuis.’ – Drs. Elisabeth Verheij, taaldocent en eigenaar van bureau Elvé Services Natasja Esmeijer helpt beelddenkende kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs en thuiszitters vanuit haar praktijk Beeldig Brein. Onder het mom ‘leren op jouw manier’ biedt ze huiswerk-, lees- en rekenbegeleiding en geeft inzicht in de effecten van hooggevoeligheid.