Samenvatting
Waar gaat het om in het onderwijs? Om kennisoverdracht van leraar aan leerling, in nauwe samenwerking. In de afgelopen decennia is dat uitgangspunt meer dan strikt noodzakelijk ter discussie gesteld door bestuurders en adviseurs die ver buiten de praktijk staan, maar die wel over het onderwijs kunnen beslissen. Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen verleden als leraar en schoolleider binnen het voortgezet onderwijs, laat Jan Blokker zien hoe er met veelal valse argumenten gezaagd is aan de stoelpoten van de leraar en aan de pijlers van goed onderwijs: kennisoverdracht en contact tussen docent en leerling. Dit pamflet gaat over onderwijs en besluitvorming. Jan Blokker bepleit het herstel van de kwaliteit van de lerarenopleidingen, en roept op het onderwijs terug te geven aan de docent en zijn leerlingen. Jan Blokker (1952) studeerde nieuwe geschiedenis in Amsterdam, was rector van de OSG West-Friesland in Hoorn en is publicist. Samen met zijn vader en broer schreef hij de bestsellers Het vooroudergevoel. De vaderlandse geschiedenis; Er was eens een god. Bijbelse geschiedenis en Nederland in twaalf moorden. Onlangs verscheen Oorlog in je achtertuin. Verhalen van de Grebbelinie.