Samenvatting
Bedrijfsmaatschappelijk werkers oefenen hun beroep uit in de dynamiek van maatschappij en organisatie. Met de dienstverlening inspelen op ontwikkelingen is een continue uitdaging. Technologische veranderingen en veranderende marktomstandigheden maken innovatie een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. Een flexibele organisatiestructuur en een optimale benutting van het arbeidspotentieel zijn van belang. Met sociale innovatie willen organisaties een antwoord vinden op de uitdaging zowel productiever te worden, alsook een aantrekkelijke werkgever te zijn. Bij sociale innovatie gaat het om innovatief werkgedrag en een werkcultuur met gelijkwaardige verhoudingen. Inzet wordt niet langer beloond met werkzekerheid. De werkgever investeert in talent, in ruil voor de toegevoegde waarde door de medewerker. Het veranderingsproces vraagt een andere stijl van leidinggeven en zelfstandig, verantwoordelijk gedrag van medewerkers.
Dit boek gaat over de mogelijkheden van hedendaags bedrijfsmaatschappelijk werk een bijdrage te leveren aan het welbevinden en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers in onzekere en hectische tijden. Dat kan niet zonder op resultaat gerichte samenwerking en profilering van de eigen dienstverlening.
De auteur is ruim dertig jaar werkzaam geweest in het bedrijfsmaatschappelijk werk, in de uitvoering, als deskundigheidsbevorderaar en op het gebied van vakontwikkeling. Zij schreef het basisboek Bedrijfsmaatschappelijk werk. Hulpverlening, begeleiding en advies voor medewerker en organisatie.