€ 34,90


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Bedrijfsethiek en MVO voor HBO

Jacinta Kannekens • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Zie ook: www.damon.nl/hbo

    Bedrijfsethiek en MVO voor HBO is ontwikkeld om de ontwikkeling van morele competenties in het hoger beroepsonderwijs te ondersteunen. Dit boek is vooral gericht op de volgende onderwijstypes:
    hoger economisch onderwijs;
    hoger technisch onderwijs;
    hbo personeel en arbeid/HRM;
    hoger hotel onderwijs;
    hoger toerisme onderwijs;
    hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen.

    De methode begint met een inleidend hoofdstuk over ethiek. Vervolgens is er een algemene inleiding op bedrijfsethiek en MVO. Het vervolg omvat tien hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: bedrijfscultuur en bedrijfscodes; marktonderzoek en MVO; strategische marketing en MVO; tactische marketing en MVO; marketingcommunicatie en MVO; reclame en MVO; bedrijfsleven en mensenrechten; HRM en MVO; horeca en MVO; toerisme en MVO. Vervolgens is er een hoofdstuk over beroepsethiek. Het laatste hoofdstuk biedt een specifieke tool: een stappenplan ethiek. Elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op de website staat een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15).
    Over de gehele methode verspreid zijn diverse cases opgenomen uit het bedrijfsleven. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Ook kan een notenapparaat worden geraadpleegd.
    De papieren uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo (Bedrijfsethiek en MVO voor HBO). Daar vindt men aanvullende stoffen, oefentoetsen en nieuws.

    Verschillende experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek hebben een bijdrage geleverd aan deze uitgave:

    professor Muel Kaptein (Erasmus en KPMG) ontwikkelde het hoofdstuk over bedrijfscultuur en bedrijfscodes;
    professor Ronald Jeurissen (Nijenrode) schreef het hoofdstuk over reclame en MVO;
    Hilke Molenaar en Daan Bronkhorst lieten vanuit het perspectief van Amnesty International hun licht schijnen over bedrijfsleven en mensenrechten;
    Nick Welman van Fontys Hogescholen stelde zijn ruime expertise beschikbaar voor het hoofdstuk over toerisme en MVO.


    Inmiddels heeft het boek al meer dan twintig jaar haar waarde bewezen in het hoger beroepsonderwijs. Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek waren diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en het hoger beroepsonderwijs als adviseur betrokken: Gemma Crijns, Ernst ten Haaf, Frank van Helmond, Adri van der Heijden, Roel Kruijer, Henk van Luijk (), Timo Meijlink, Ignace van Neerven en Harry Willemsen.



    Inhoud

    Hoofdstuk 1 Ethiek
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Wat is ethiek?
    Paragraaf 3 Waarden, normen en cultuur
    Paragraaf 4 Ethische theorieën
    Paragraaf 5 Ethiek als proces
    Paragraaf 6 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 2 MVO en bedrijfsethiek
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek?
    Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af?
    Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek
    Paragraaf 5 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
    Paragraaf 6 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied?
    Paragraaf 7 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodes
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 De bedrijfscultuur
    Paragraaf 3 De bedrijfscode
    Paragraaf 4 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 4 Marktonderzoek en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Ethiek en marktonderzoek
    Paragraaf 3 Digitaal marktonderzoek en privacy
    Paragraaf 4 Basisregels voor verantwoord marktonderzoek
    Paragraaf 5 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 5 Strategische marketing en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Wat is strategische marketing?
    Paragraaf 3 Strategische marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Paragraaf 4 Ethische productdifferentiatie
    Paragraaf 5 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 6 Tactische marketing en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Wat is tactische marketing?
    Paragraaf 3 Het product
    Paragraaf 4 De prijs
    Paragraaf 5 Plaats, product, promotie en duurzaamheid
    Paragraaf 6 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 7 Marketingcommunicatie en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Sponsoring en MVO
    Paragraaf 3 Sales Promotion en MVO
    Paragraaf 4 Public Relations en MVO
    Paragraaf 5 Direct Marketing en MVO
    Paragraaf 6 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 8 Reclame en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Reclame en het individu
    Paragraaf 3 Reclame en de samenleving
    Paragraaf 4 Choqueren en inspireren
    Paragraaf 5 Reclame, privacy en social media
    Paragraaf 6 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 9 Bedrijfsleven en mensenrechten
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Mensenrechten
    Paragraaf 3 Mensenrechten en het internationale bedrijfsleven
    Paragraaf 4 De verantwoordelijkheid van bedrijven
    Paragraaf 5 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International?
    Paragraaf 6 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 10 Human Resource Management en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Wat is HRM?
    Paragraaf 3 Discriminatie bij werving en selectie
    Paragraaf 4 Prestatiebeloning en ethiek
    Paragraaf 5 Gedragscodes in het personeelsbeleid
    Paragraaf 6 HRM en ethiek: een nadere reflectie
    Paragraaf 7 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 11 Horeca en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 De horecabranche
    Paragraaf 3 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca
    Paragraaf 4 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca
    Paragraaf 5 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 12 Toerisme en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Het MVO-beleid van TUI Nederland
    Paragraaf 3 Wat is toerisme?
    Paragraaf 4 Top-10 ethische kwesties in het toerisme
    Paragraaf 5 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 13 Beroepsethiek
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek?
    Paragraaf 3 Beroepscodes
    Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren?
    Paragraaf 5 Cases en debatstellingen

    Hoofdstuk 14 Tool: stappenplan ethiek en MVO
    Paragraaf 1 Inleiding
    Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case
    Paragraaf 3 Cases

    Noten
    Index
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 176mm x 249mm
    Aantal pagina's : 296
    Uitgeverij : Uitgeverij Damon VOF
    ISBN : 9789460360589
    Datum publicatie : 12-2012
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 34,90

niet beschikbaar

niet beschikbaar



0-1 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen